Tidningen Kosmetik 1
EKO | TREND VEGANSK SKÖNHET – FRÅN NISCH TILL MAI
NSTREAM Det råder just nu en växande trend för växtbaserade produkter både när det gäller mat och skönhetsprodukter. Över hela världen sägs veganism vara bland de största rörelserna i vårt århundrade. Men är vegansk kosmetika detsamma som ekologisk? TEXT KRISTINE RØDLAND Alltfler skär ner på sin köttkonsumtion och övergår till att äta en mer växtbaserad kost, om inte varje dag, kanske någon gång i veckan, av hänsyn till hälsan och miljön. Euromonitor International har nämnt ”Part-time vegans and flexitarians” som en topptrend. För många handlar det också om etik och djurs välbefinnande, och alltfler vill ha skönhetsprodukter utan animaliska ingredienser och som inte har testats på djur. – Veganism är en massiv trend i Storbritannien och det är spännande att se hur ”kategorin” har utvecklats under de senaste åren från att varit nisch till att bli mainstream, säger Carol Dunning, Event Director för branschmässan Natural & Organic Products Europé, som nyligen arrangerats i London. I årets upplaga av mässan visades det upp ett rekordstort antal veganska skönhetsprodukter och majoriteten av utställarna uppgav i en enkätundersökning att de upplevde veganismen som årets största och viktigaste trend. – De veganska produkterna är nu mer tillgängliga för veganer och icke-veganer än någonsin tidigare. Vi ser spännande nya lanseringar, mer variation i sortimentet och ökad synlighet på shoppinggatorna. Det är en trend som bara växer och växer, säger Carol Dunning, som uppskattar att det nu finns mer än en halv miljon veganer i Storbritannien. – Det är tre och en halv gånger så många som för tio år sedan. Lägger vi till vegeterianerna som av olika skäl undviker animaliska ingredienser ser vi att dessa produkter har potential att nå en bred och varierad kundbas. Varumärkena Urtekram, Faith in Nature, Inika, Eco stad Sonya, Natura siberica och Dr Bronner’s har ställt ut veganvänliga produkter på mässan i flera år. Dessa varumärken utvecklas ständigt och kommer ofta med innovationer, vilket gör dem väldigt populära hos många konsumenter, säger Carol Dunning. Vegansk kosmetika är växt- eller örtbaserade skönhetsprodukter som inte innehåller animaliska ämnen. Maria Grunditz, marknadschef på KFI Spa Management, bekräftar att det finns ett ökat intresse för denna typ av skönhetsprodukter även bland nordiska konsumenter. – Det finns förmodligen flera anledningar till det, men vi har länge haft ett stort intresse för vad vi äter och vad saker innehåller. Jag upplever att vi i Norden är noggranna med vad vi köper. Vi vill gärna veta exakt vad produkter innehåller och vi är pålästa. – För oss som arbetar inom skönhetsindustrin är detta fantastiskt roligt då vi får konsumenter som lyssnar på vad vi lär ut. Samtidigt är det förpliktande. Vi måste göra det enkelt för konsumenterna att göra val och när vi utvecklar nya produkter behöver vi veta varför vi tillsätter specifika ingredienser och utelämnar andra. KFI Spa Management distribuerar varumärket Kerstin Florian, som just har lanserat vegansk makeup. – Produkter med veganskt innehåll är för många livsstilsorienterade val, men vi vill också få ett bra resultat. Känslan, effekten och slutresultatet vi får när vi använder en produkt är ändå det som avgör om vi gör ett återköp. Om vi är Kosmetik 2-2018 49 Enligt PETA är produkter med dessa certifieringar både djurvänliga och veganska. >>