Tidningen Kosmetik 1
” food SKINBIOTIC HAR BYGGT UPP ETT SORTIMENT UTI
FRÅN ATT VARJE HUD ÄR UNIK OCH ATT ÖNSKAN OM RESULTAT VARIERAR. Ewa Goos Skinbiotic lanseras som en lillasyster till Babor. Hudvårdsserien är ekologisk och vegansk och vänder sig till upplevelsesökande millennials. – Babor har hållit på namnet Skinbiotic i 20 år och nu var tajmingen rätt. I dag är konsumenter måna om vad de sätter på huden. Det här är en hudvårdsserie som innehåller en massa superfood. Krämerna är som smoothie rakt in i huden, säger Ewa Goos, VD för Babor Sverige. Skinbiotic handlar framförallt om livsglädje, naturlighet och äkthet. – Hudvårdsserien är för dem som vill leva bra, se sund ut och träna för kropp, sinne och själ. Hudvården ses som en livsstil där hälsosam hud är naturligt vacker, säger Ewa Goos. Målgruppen är så kallade hudvårdsaktivister som också vill ha individuella lösningar just för sin hud för att uppnå bästa effekt. Det finns fyra serier för olika hudtillstånd och en rad olika shoots som kan läggas till i krämerna eller i ansiktsmaskerna. – Skinbiotic har byggt upp ett sortiment utifrån att varje hud är unik och att önskan om resultat varierar. Skinbiotic har ett ingredienskoncept som de kallar nästa generations ingredienser. Skinbiotic innehåller ett komplex av pre- och probiotiska ämnen som stärker, skyddar och bygger upp hudens ekosystem, tillsammans med grön naturlig superfood som krasse, broccoli, grönkål, matcha, ingefära, avokado, spenat, grönt kaffe och chia. – Den gröna superfooden ger skydd mot antipollution och digitalt åldrande, medan pre- och probiotikan verkar på inflammationer, bevarar hudens naturliga hudflora samt sammansättningen av hudfloran. Globalt kommer hudvårdsserien både att finnas för retail och professionella behandlingar, men i Sverige riktar Babor in sig på retail. – Vi kommer att välja en retailpartner som ett första steg för att komma ut med varumärket. Skinbiotic är främst ett digitalt varumärke som förväntar närvaro online, på sociala medier och webshops. Med andra ord är tanken att växa via sociala medier, säger Ewa Goos. Parallellt med denna lansering fortsätter Babor att arbeta med sitt hållbara och sociala ansvar. Babor har sedan flera år tillbaka använt sig av ett prisbelönt reningssystem där 15 000 liter vatten varje dag återanvänds och 500 kilo fetter och oljor omvandlas till energi. Babor har också en helt pappersfri produktion, allt dokumenteras och hanteras digitalt, och i alla kartonger som levereras till kund har man tagit bort all plast som utfyllnadsmaterial och använder istället återvunnet papper. Förpackningar är tillverkade av återvunnet och certifierat papper och alla transporter sker även med DHL Go Green för att vara koldioxid neutrala. – I sju år har vi varit helt digitala i produktionen och för två år sedan slutade vi med plast som utfyllnadsmaterial i våra leveranser. I och med detta har vi sparat massa skog och hela 4,5 ton plast per år, säger Ewa Goos. Vidare använder sig Babor till 80 procent av naturliga råmaterial och är noga i sitt urval av återförsäljare. – Till viss del framställer vi också ingredienser på kemisk väg. På så sätt kan ovanliga och utrotningshotade växter och plantor skyddas, säger Ewa Goos. I år står även Babors nya huvudkontor i Tyskland klart. Allt är byggt utifrån ett hållbart perspektiv med solpaneler och jordvärme. Dessutom är huset runt för att spara ytterligare energi. Gällande det sociala ansvaret engagerar sig Babor i olika välgörenhetsprojekt världen över. I Sverige får alla anställda arbeta i en vecka med ett ideellt projekt de brinner för. – Jag känner att det är jätteviktigt att de själva får välja ett projekt som engagerar dem i hjärta och själ. När de utfört arbetet får de skriva en rapport som de delar med sig till oss andra, säger Ewa Goos. Kosmetik 2-2018 53