Tidningen Kosmetik 1
LEDARE SOLEN forskning och trender V åren är äntl
igen här och vi får njuta av de första varma solstrålarna. Tyvärr innebär solen inte bara njutning, utan vi utsätter oss också för stora risker om vi inte skyddar oss med solskydd och undviker solen då den är som starkast. I det här numret har vi stort fokus på solen och vilken typ av forskning som bedrivs inom solskydd. I dag torgförs även en mängd otillåtna UV-filter på nätet och i sociala medier, som till exempel hallonfröolja. Brister i produktmärkning är också utbrett. Vi belyser också segmentet brun-utan-sol, där utvecklingen går snabbt fram med nya formulas och ingredienser som inte bara ger en fuskbränna utan även hudvård och antiage effekt. Ett annat område som är på frammarsch och blir mer avancerat är skönhet inifrån, det vill säga kosttillskott. Även dessa blir mer och mer multifunktionella och nu lanseras också drickbar hyaluronsyra. I detta nummer har vi också ett reportage om Episkin, ett dotterbolag till L’Oréal, som är världsledande inom framställning av rekonstruerad mänsklig hud för test av bland annat kosmetikprodukter. Kosmetik har intervjuat Pascale Mora, R&I Scientific Communications Director på L’Oréal om hur utvecklingen av rekonstruerad hud ser ut och hur den nu ersätter djurförsök världen över. Ett annat tema i detta nummer är ekologisk skönhet. Vi belyser hur vegansk skönhet växer och reder även ut skillnaden mellan ekologiska och veganska skönhetsprodukter. Ni får också en försmak av Babors nya hudvårdsmärke Skinbiotic, som både är vegansk och ekologisk. Dessutom får ni träffa Marina Engervik, grundaren till hudvårdsmärket Marina Miracle, som berättar vilka utmaningar hon finner med att arbeta med ekologisk hudvård. I vår ”tidning i tidningen” New Beauty får ni träffa dermatologen Anne Wetter, som gör internationell framgång med sitt hudvårdsmärke Allél. Konceptet bygger på att man väljer hudvårdsprodukter utifrån sin genetiska uppsättning. Kosmetik har också träffat amerikanen Michael Pugliese, expert inom hudvetenskap, som berättar hur cirkadiska rytmer styr vår hälsa och vårt åldrande. Oregelbundna vanor och för lite sömn påverkar huden och mycket annat i kroppen negativt. Missa heller inte att läsa om Jett Plsasma, som väntas bli nästa generations anti-age behandling. Det innebär att man med hjälp av plasmaljus revolutionerar sättet att verka mot hudens åldrande. Sist men inte minst tar vi upp hur viktigt det är att vårstäda huden och ge huden en fuktboost efter en lång och kall vinter för att få en hud med härlig lyster till sommaren. Önskar er en riktigt härlig sommar! Jessica S Kempe Chefredaktör J Tr! Missa Sto By Wk Läsd 64! 6 Kosmetik 2-2018 Jessica S Kempe chefredaktör och ansvarig utgivare +46 (0)708 76 16 26 jessica@tidningenkosmetik.se Gunilla Kempe redaktör +46 (0) 708 86 64 34 gunilla@tidningenkosmetik.se Susanne Win layout + 46 (0) 8 522 25 331 susanne.win@mentoronline.se Gästskribenter Johanna Bergström Kristine Rødland Bokning av annonser Jessica S Kempe, +46 (0) 708 76 16 26 jessica@tidningenkosmetik.se Teknisk Produktion Sentenza Media AB +46 (0)708 423 806 Jan.haggstrom@sentenzamedia.se Webb PÅ Media +46 (0)8 599 080 59 www.pamedia.se Kosmetik utges av Tidningen Kosmetik AB Strandvägen 37, 114 56 Stockholm www.tidningenkosmetik.se Bankgiro 721-1394 Prenumeration/kundtjänst Halvårsprenumeration, 3 nummer för 375 kronor, exklusive 25 % moms. Helårsprenumeration, 5 nummer för 598 kronor, exklusive 25 % moms. I paketet ingår Kosmetik som papperstidning, e-tidning samt nyhetsbrev varje vecka. Prenumerationsärenden kontakta kundtjänst: kosmetik@pressdata.se, tel: +46(0)8 799 62 18 Postadress: Kosmetik, Box 610, 832 23 Frösön