Tidningen Energi 1
FOKUSERAR PÅ EFFEKTEN Nätbolagen måste själva bli
aktörer i framtidens mer flexibla energisamhälle. Det säger Yvonne Ruwaida på Vattenfall som är med och utvecklar en ny marknad för effekt. TEXT: JOHAN WICKSTRÖM FOTO: MIKAEL GUSTAVSEN S ommaren 2016. Ett företag i Uppsala kontaktar Vattenfall Eldistribution för att öka på sitt effektuttag med 9 MW. Elnätsbolaget frågar i vanlig ordning Svenska kraftnät om de kan öka uttaget från stamnätet – men SvK svarar inte, de är tvungna att utreda frågan. – Det var ett helt nytt läge för oss. Vår organi sation var inte förberedd på kapacitetsbrist från ovanliggande elnät, säger Yvonne Ruwaida när vi träffas på Vattenfalls huvudkontor i Stockholm Den forna miljöpartistiska statssekreteraren hade nyligen blivit klar med sin ingenjörsutbildning i elkraft och påbörjat ett jobb med innovation på Vattenfall Eldistribution. – Just då kom detta med effektbristen upp på vårt bord. Vi samlade folk internt, pratade med kommunen och myndigheter för att spåna idéer. Ett av de första verktygen som togs fram var att skriva bilaterala avtal med stora användare kring last och produktionsstyrning. Men kunskapen om effekt var låg. Många bolag hade inte effekt på agendan trots att elnätsavgiften påverkas av maxeffekten en hel del. – Samhället har aldrig gett några signaler om att effekt var viktigt, och inga företag hade fokus på effekt. Företagen hade redan sina färdiga optimeringslösningar. Men att ta fram avtal med varje enskild kund var tidskrävande. Det skulle behövas en marknad med tydliga produkter för att köpa effekt för att nå fler, ansåg Vattenfall. Dessutom behövs koordinering och systemstöd. I samma veva dök det upp en utlysning inom EU:s innovationsprogram Horizon2020, där man sökte aktörer som ville testa nya marknader för att öka flexibiliteten i elsystemet. Det var upprinnelsen till EUprojektet CoordiNet, där fyra av demonstrationerna genomförs i Sverige, varav en i Uppsala. I CoordiNet samarbetar Vattenfall med flera andra aktörer, bland annat Eon, Svenska kraftnät och Uppsala kommun – Vi håller på att ta fram produkter för denna marknadsplats nu, till exempel att man ska kunna sälja 0,1 MW effekt under en timme. Vi hoppas ha en lokal handelsplats i Uppsala klar till januari 2020. Kunder i elnätet ska då kunna få betalt för att minska sin elanvändning eller öka sin produktion under tider då belastningen på elnätet är stor, säger Yvonne Ruwaida. M en i väntan på en fungerande flexibilitetsmarknad har de bilaterala avtalen och det goda samarbetet med Uppsala kommun gett resultat. – Just nu är kapacitetsläget bra i Uppsala. Vi har frigjort motsvarande 7,5 procent av vårt regionabonnemang. Men kunskapen om effekt behöver öka ytterligare, för det kommer att bli allt viktigare och dyrare i framtiden, konstaterar Yvonne Ruwaida. Alla nätbolag behöver börja jobba med effektfrågan, oavsett kapacitetsbristen, menar Yvonne Ruwaida. – Politikerna vill att elnätsbolag jobbar med att använda flexibilitet både för att kunder ska kunna påverka sin kostnad, för att elnätet ska användas mer effektivt och för att smarta lösningar ska utvecklas. – Om inte elnätet använder flexibilitet kommer andra aktörer att köpa flexibilitet – elhandlare, energigemenskaper, aggregatörer med flera. Du måste själv bli en aktör i framtidens mer flexibla energisamhälle, annars är du en förlorare. Vad önskar du dig av politikerna? – De måste ha bättre systemförståelse, vad olika beslut betyder i det här komplexa energisamhället. Uppsatta samhällsmål kräver en bra och utbyggd infrastruktur och rätt prissignaler för en effektiv energimarknad. TIDNINGEN ENERGI NR 5 2019 49