Språket börjar med dig! 1
Språk bygger på samspel Samspelet med din bebis l
ägger grunden för språkutvecklingen. Ett barns första ord är en milstolpe i utvecklingen, som föräldrar ofta möter med hurrarop. Från att ha kommunicerat med joller, skrik, skratt och kroppsspråk kan barnet plötsligt uttrycka sig med riktiga ord. Det är så klart stort för både barnet och de vuxna! Men förmågan att kommunicera med talade ord dyker inte upp ur ingenstans. Tvärtom är de talade orden ett resultat av flera andra förmågor. Innan barnet använder och förstår ord har det lärt sig massor om kommunikation, som att lyssna och ge respons, att kalla på din uppmärksamhet, imitera dig, vinka och peka. Barnet lär sig alltså att samspela innan det kan börja prata. Man kan säga att barnet under bebistiden lär sig vad man ska ha språket till, för att senare börja fylla det med innehåll: ord och meningar. Tre sätt att samspela med barn som ännu inte pratar 1. Samtala – med eller utan ord Det viktigaste är inte vad du pratar med barnet om. Det viktiga är att du riktar dig till barnet ofta, och på ett positivt sätt besvarar försök att kommunicera. Du kan svara med ord, ett roligt ljud eller ansiktsuttryck. Du kan också pröva att härma barnets egna ljud eller minspel. Vänta sedan med förväntansfull min på vad barnet ska göra härnäst. Fortsätt gärna flera turer fram och tillbaka mellan er, så länge barnet är intresserat. Det blir ett litet samtal mellan dig och barnet, även om ni inte alltid använder ord. Det stimulerar barnets utveckling av både sociala och språkliga förmågor. Dessutom får barnet uppleva att kommunikation är meningsfullt, eftersom du som vuxen visar att barnet är en part att räkna med. 2. Ta och behåll ögonkontakt Gå ner på barnets nivå för att göra det mer motiverande för barnet att fortsätta interagera en längre stund. Rikta dig mot barnet så att ni lätt kan se varandra i ögonen. 3. Överdriv! Pröva att överdriva ditt kroppsspråk, dina miner och ordens betoning för att göra det extra intressant för barnet att fästa blicken på dig. Små barn brukar särskilt uppmärksamma olika sorters kontraster. (Det är förstås ingen slump att många leksaker är färggranna och spelar och blinkar …) På liknande sätt brukar barn gilla tydliga kontraster i kroppsspråk (det som syns) och röst (det som hörs) hos personen som pratar. Flera studier har till exempel visat att små barn lyssnar mer uppmärksamt på röster med stora variationer i tonhöjd och med extra betoning på viktiga ord. Det är därför inte fel att överdriva språkets melodi och rytm. Det kan till exempel låta så här: ”Har du SETT? En FJÄRIL! Där FLYGER fjärilen. Vad FIN den är!” Mot slutet av barnets första år brukar de första orden komma. Men det kan ske både lite tidigare och senare.