Nordens Tidning 1
NorDIsKA NYhEtEr sKoLor & BIBLIotEK Kunskapsnavig
ering med It som kompass och Island som destination Under två år har Prolympia använt sig av skolplattformen School4you som pilotskola i samband med koncernens IT-satsning. Det är rallykartläsaren Tina Thörner som utvecklat och driver School4you som ett CSR-projekt. S yftet med School4you är att ”koppla samman världen när det kommer till utbildning och entreprenörsanda” menar Tina Thörner i en intervju. På plattformen har verktyg integrerats som elever redan är vana vid och använder sig av idag. På Prolympia har man bland annat arbetat med S4Y för att öka motivationen hos eleverna genom möjligheten till det spelifierade- och utmaningsbaserade lärandet. Man önskade även underlätta det ämnesövergripande arbetet för lärare och elever samt samarbetet inom- och mellan skolor samt näringslivet där man letade efter ett verktyg som skulle skapa förutsättningar för skolans kollaborativa arbete med skolor i andra länder. Detta då man på Prolympia arbetar övergripande med omvärldskunskaper och ”Världen som klassrum” på F-9. – Plattformen är gratis och fri att använda för alla världens elever vilket gör den unik. Den fungerar så att den är widgetbaserad där man kan använda innehåll från internet, sociala medier, Elever på Island som arbetar med kunskapsnavigeringen på school4you. presentationer och artiklar, såväl egenproducerade som producerade av andra, i skapandet av arbetsbord, säger Tina Bågenhammar. tina arbetar som skolledare och förstelärare på Prolympia Virserum, en idrottsskola med ett starkt internationellt fokus. En del av hennes tjänst består i att även arbeta på huvudkontoret i Jönköping med att sprida internationaliseringsarbetet inom koncernen. På Prolympia Virserum har man tina thörner. nyttjat möjligheten att skapa spelifierade upplägg där utvärderingar visar att arbetssättet gynnat elevernas motivation. Ett spelifierat lärande (gamification) innebär att är man använder mekanismer från spelvärlden, som poängsystem eller att avancera till högre nivåer. Det innebär i sig inte bruk av spel, utan handlar om att tillföra undervisningen moment av tävling och stimulans. Arbetet med plattformen har även bäddat för ett entreprenöriellt lärande och den värdeskapande lärandeprocessen. Detta då elever använder sig av sina kunskaper och färdigheter för att tillsammans skapa något av värde för någon annan än sig själv. Ett exempel är projektet ”Så in i Norden” som man arbetat med i årskurs åtta med Grundaskóli på Island inom arbetsområdet nordiska språk. Eleverna började inledningsvis brevväxla för att lära känna varandra. Sedan intog eleverna rollen som ”kulturagenter” med syfte att främja ett ömsesidigt kulturutbyte. Kulturagenterna lär varandra om exempelvis sitt hemland, språk och kultur via filmer som de själva producerar och lägger ut på School4you. Uppläggen med filmer som eleverna gjort på plattformen tillsammans med frågor till dessa bildar en kunskapsnavigering i form av en tävling. Detta genom att eleverna får poäng för varje rätt svar på frågor som är direkt kopplade till filmerna. Lärarstipendium Under höstterminen tilldelades Tina Bågenhammar och pedagogen Maria Lönngren Föreningen Nordens lärarstipendium där de besökte systerskolan Grundaskóli i Akranes. Man visade bland annat hur plattformen fungerar och så sattes tävlingen officiellt igång. Eleverna på Island var mycket positiva till upplägget och gör nu liknande arbetsbord åt eleverna i Virserum. När man sedan tagit del av varandras alster så jämför man de båda länderna utifrån de kunskaper som man tillägnat sig i filmprojektet. Under resan planerade man även hur projektet skulle fortlöpa då man sett att samarbetet haft positiv effekt hos eleverna vad gäller