Nordens Tidning 1
visste du att du som skolmedlem kan söka resebidr
ag för upp till 10 000 kr för att göra ett studiebesök i ett annat nordiskt land? den kommunikativa förmågan i engelska och nyfikenheten att våga använda de nordiska språken. ”Det sker också ett mycket viktigt informellt lärande där eleverna kommunicerar även efter skoltid via exempelvis sociala medier”, menar Tina. Hon vittnar även om att projektet också triggat igång motivationen, dels på grund av tävlingsinslaget men även för att det eleverna gör är på ”riktigt”. Breven de skriver har en ”verklig” adressat och filmerna de producerat har en mottagare på ”andra sidan” där ”elever lär elever” vilket skapar en naturlig motivation. Härigenom sker ett värdeskapande- och entreprenöriellt lärande där eleverna tar makten över sitt eget lärande och de skapar något av värde för någon annan där de producerar sitt eget lärmaterial. Maria lönngren, matematik och NO-lärare menar även att hon under resan till Island fick många tips och idéer kring hur man kunde forma projektet i framtiden. Tanken om ett samarbete kring ”energi och ekosystem” lockade exempelvis där hon menar att eleverna kan göra intressanta jämförelser länderna emellan. Enligt styrdokumenten ska rektor se till att ”man utvecklar internationella kontakter” (Lgr 11) där Tina fått detta uppdrag tilldelat sig och tycker att det är fantastiskt givande och lärorikt. Att dessutom få sprida arbetet till andra skolor ser hon som ett mervärde. Hon menar vidare att det internationella perspektivet är av stor vikt i elevernas kunskapsnavigering där det är ett av läroplanens grundpelare tillsammans med det etiska-, hållbarhets- och historiska perspektivet. Det är även en signal om att skolor nått långt i sitt utvecklingsarbete. Hon vill sprida arbetet med ”Världen som klassrum” för att höja utbildningens kvalitet och främja ett livslångt lärande i skapandet av bryggor mellan människor, kulturer och miljöer. – Syftet är ju att ge eleverna förutsättningar att nå den bästa kvaliteten i utbildningen genom ett interkulturellt lärande. När språkundervisningens innehåll riktas mot omvärldskunskap, blir språkanvändningen ett verktyg för lärande, kommunikation och kultur i en värdeskapande lärandeprocess och inte enbart ett självändamål, avslutar Tina Bågenhammar. tina Bågenhammar (till höger) Prolympia och hjördis Grimarsdottir. Lär mer om medveten konsumtion vill du lära dig mer om hur du kan konsumera medvetet? hur kan du, din skola/arbetsplats eller familj påverka en hel industri till ett bättre samhälle? Föreningen Medveten Konsumtion har svaren! inspiration utan pekpinnar. det är så vi jobbar. konsumentmakt. det har vi alla och det är vår utgångspunkt. vi ger dig konkreta råd och tips samtidigt som vi inspirerar dig till att göra mer aktiva val. Tillsammans kan vi förändra världen. Förutom att diskutera hållbarhet inom konsumtion så tar vi även upp den etiska aspekten i våra föreläsningar. i vårt arbete manar vi till reflektion, snarare än perfektion. vi lyfter konsumtionsfrågan brett när vi föreläser om konsumtionens effekter på miljön och ger praktiska verktyg hur vi med enkla knep kan konsumera mer hållbart, med konkret tillämpning inom ämnen som mat, elektronik, textil/mode, hygienprodukter samt kunskap om hur man skapar en giftfri hemmamiljö för de minsta. vi erbjuder också ett exklusivt skolmaterial. Skolmaterialet består av en lärarhandledning, länkar till de fyra utbildningsavsnitten samt ett infoblad. diskussionsfrågor, förslag på läxor och all förberedelse är redan gjord, så det krävs inget extraarbete av dig som lärare för att använda materialet – vi vet att din tid är dyrbar. Materialet tar utgångspunkt i läroplanerna för utbildning i hållbar utveckling och har rubriken ”Miljö, konsumtion och etisk handel”. det fungerar som stöd till läroplanen vad gäller flera ämnen, inte minst naturkunskap, samhällskunskap, hemkunskap och t ex teknik men får användas där lärarna anser det passar bäst. Materialet kan exempelvis användas som: • Lektionsmaterial för fyra lektioner • Grupparbete där var grupp blir ”expert” på sitt område • Självstudier för eleven vi är övertygade om att det kan bidra till nya, viktiga kunskaper för många elever och hoppas så klart att många skolor och lärare tar chansen. kontakta oss om du vill ha mer information, eller om ni vill beställa materialet redan nu till ett förmånligt erbjudande. Psst… det finns även en möjlighet att beställa en utbildningsserie av oss, där vi kommer och håller dessa fyra föreläsningar för och med er, utefter era möjligheter, givetvis. kontakta generalsekreterare alexandra davidsson på alexandra.davidsson@medvetenkonsumtion.org eller 073 – 081 36 30 eller läs mer på www.medvetenkonsumtion.org. Medveten konsumtion är en politiskt och religiöst oberoende förening och syftar till att sprida kunskap om medvetna miljöval.