Nordens Tidning 1
FOTO: nOrden Org/MagnuS FröderBerg Föreningen Nor
den lanserar nytt nordiskt utbildningsnätverk Nu har Föreningen Norden lanserat ett nytt nordiskt utbildningsnätverk. Ett nätverk som har sin utgångspunkt i klassrummet och ska ge kontakter, kommunikation, samarbete och kunskapsspridning mellan de nordiska länderna. Det är gratis att ansluta sig till nätverket. T ankarna om ett nätverk har funnits en längre tid. – Vi har i olika sammanhang, i möten och samtal, känt ett behov av ett nytt nätverk. Vi vill också utveckla föreningens eget arbete inom skol-och biblioteksverksamheten, säger Eydís Inga Valsdóttir, skol- och biblioteksansvarig på Föreningen Norden. Hösten 2016 genomfördes en förstudie för att identifiera behovet av ett nordiskt utbildningsnätverk. Bland annat genom en intervjuundersökning där olika aktörer på utbildningsområdet intervjuades. Studien visade att det finns ett intresse och ett behov, men också en oro för att ett nytt nätverk bara ska bli ytterligare ett organisatoriskt påfund i raden av nätverk som blossar upp och sedan snabbt dör. Tydligt och levande var återkommande ord. Föreningen Norden är nu koordinator för det nya nätverket. Att ha en neutral koordinator var också en önskan som kom fram i förstudien. Mette Fjelkner, tidigare ordförande i Lärarnas riksförbund och sedan dess bland annat statlig utredare, uttryckte det så här: – Min erfarenhet är att det ofta blir låsningar och man ser bara de egna problemen och det finns många ömma tår att trampa på. Det här med Finlands goda skolresultat tycker jag är ett sådant exempel. Istället för att ta till sig och analysera varför det fungerar så bra där var det många som istället försökte hitta bortförklaringar varför det inte är lika bra i andra länder. Det behövs en större öppenhet, konstaterade hon. Åsa Fahlén, förbundsordförande i Lärarnas Riksförbund var inne på en liknande linje och lyfte vikten av att nätverket måste kännas nyttigt hela vägen ner. – Det blir lätt att det blir lite för mycket organisation och styrt uppifrån. Jag tror att det är jätteviktigt att utgångspunkten i det man gör utgår från klassrummet, att man känner att det som ryms och erbjuds i ett nätverk också ska ge konkret resultat för lärare och elever. Nils Larsson, ordförande i Svensklärarföreningen och lärare på Institutionen för språkdidaktik vid Stockholms universitet underströk också han vikten av verklig nytta. – Ett nätverk måste vara levande och inte så personberoende. Det har funnit en del politiska produkter som inte varit så genomtänkta. Nätverk som försvinner när en person byts ut, säger han. Nu är nätverket på plats och kan förhoppningsvis infria de förväntningar som finns. Medlemskapet är gratis och innebär bland annat att man får Nordens tidnings fyra utgåvor per år digitalt, Nordisk tidskrift fyra gånger om året, möjlighet att söka nordiska lärarstipendier för en nordisk studieresa, nyhetsbrev med nordisk information för skolor och bibliotek. inbjudningar till seminarier, workshops och nätverksmöten och möjlighet att delta i nordiska projekt. I grunden handlar det om att underlätta och stödja samarbete och erfarenhetsutbyte mellan regioner, kommuner, skolor, lärare och skolledare i de nordiska länderna. Gå in www.norden.se på menyvalet Skolor och bibliotek för mer information och anmälan. TexT: håkan SöderBerg