Nordens Tidning 1
Utbildning De har alla höjt sina meritpoäng sedan
de började nian, främst för att deras individuella behov har blivit tillgodosedda. Från vänster: Edon Bungi, Alma sjögren, Donatello Fejzulovic och Dilaver Fejzulovic. Oskarshamn Plug In Var fjärde elev klarar inte gymnasiet. För att minska avhoppen behöver mer insatser göras – och helst redan i grundskolan, eftersom det är där grunden för att klara gymnasiet läggs. K 26 ristinebergsskolan i Oskarshamn har på relativt kort tid nått fantastiska resultat. Skolan ingår sedan januari 2016 i det SKL-ledda projektet Plug In vars syfte är att få en större andel elever att klara gymnasiet. Projektet, som stöds av EU:s socialfond, har pågått sedan 2012 i drygt 70 kommuner. – På ett enda år har vi redan rustat en rad elever att klara gymnasiet, elever som annars hade haft svårt att ta sig in på gymnasiet, säger projektledaren och specialläraren Anneli Juholt med ett stort leende. nordens tidning nr 2 | 2017 Och hon har skäl att le: av de 19 niondeklassare som ingick i projektet i våras kom 17 in på gymnasiets nationella program. Alla höjde sina meritpoäng, i extremfallet från 62,5 till 180 poäng på ett år. Och ännu har ingen hoppat av gymnasiet, trots att just det första året är det mest kritiska vad gäller avhopp. hur många av dessa 19 elever hade ens kommit in på något nationellt program utan era förstärkta insatser? – Kanske ett par stycken, resten hade gått på något av de individuella programmen eller kanske inte ens orkat börja gymnasiet, säger Anneli Juholt. Vad har då skolan gjort för att åstadkomma denna scenförändring? Elevcoachen som de extra EU-pengarna bidragit till har varit viktig, vi återkommer till hans arbete längre fram. Men skolan hade inte lyckats vända utvecklingen för så många elever utan att själva strategin hade börjat utarbetas några år tidigare. – Det låter kanske självklart, men vi har under lång tid varit övertygade om att sätta barnen i centrum och se till varje individs individuella behov. Eleverna ska känna sig trygga här, de ska märka att vi bryr oss om dem. – Och då måste vi pedagoger samarbeta mer än tidigare, vi måste vara flexibla och följa devisen: alla har ansvar för alla elever, inte bara de elever som man har i sitt klassrum. Eleven i centrum och större flexibilitet – det har också varit några av ledstjärnorna i Plug In-satsningarna över hela landet. Så det var lätt för Kristinebergsskolan att haka på som en av de första högstadieskolorna i projektet. En talande bild av hur flexibilite