Maskinkontakt 1
MK 7/16 Transport KOLSTAD erbjuder efterfordon sp
eciellt inom tipp, bilpåbyggnader-trailers-kärror samt släp. Materialen SSAB, Hardox 450 och Domex 690 - 700 ger starka men lätta fordon. Odd Kolstad i Trondheim är med sina fordon från Carnehl och Bruns marknadsledande under många år. Framförallt tack vare specialteknik som skjutbar king pin m.m Hydrauliskt 2 plan idealiskt för livsmedelstransporter Kraven på effektiva och miljövänliga transportlösningar ökar ständigt. Specialkarosser AB i Ätran strävar efter att leda utvecklingen och ligga i framkant med sina produkter. Nu presenteras en helt ny generation av hydrauliska 2-plan med många nya lösningar. - Till livsmedelstransporter har det blivit allt vanligare att godset transporteras i två våningar, där man med hjälp av olika lyftsystem kan hissa och sänka den övre lastytan. De stora utmaningarna i dessa konstruktioner är att kunna maximera lastvolymen utan att försämra luftcirkulationen, samtidigt som konstruktionens vikt måste minimeras, berättar VD för SKAB-gruppen Tomas Andersson. SKAB har genom en helt ny konstruktionsprincip utvecklat ett mönsterskyddat mellangolv som bara har halvatjockleken gentemot tidigare lösning – utan att för den skull tappa bärighet och styrka. Planet bär som tidigare 1000 kg per löpmeter. Det tunnare planet ger samtidigt mer utrymme för luft att cirkulera runt burarna. – Lastplanet har dessutom försetts med ett på marknaden unikt system för att få en forcerad luftcirkulation i skåpet. Dessa innovationer ger en ännu jämnare och bättre temperaturreglering – något som är extra viktigt under varma sommardagar, förklarar konstruktionschef Andreas Karlsson. För att få en bra totallösning och god transportekonomi krävs också en hög lastförmåga. SKAB har genom det nya lastplanet, i kombination med en ny design på släpkonstruktionen, kunnat reducera vikten med omkring ett ton (en siffra som varierar beroende val av tilläggsutrustning). Detta ger inte bara bättre transportekonomi, utan innebär även miljömässiga fördelar eftersom mängden koldioxid som släpps ut per ton transporterat gods blir mindre. Som tidigare är konstruktionen försedd med ett elhydraulisk höj- och sänkbart tak så att man kan gå rakryggad i undervåningen. SKAB har arbetat med denna innovation under en längre period och resultatet kommer att visas under ELMIA LASTBIL i augusti. För ytterligare information: Andreas Karlsson, konstruktionschef +46 70 579 17 35, andreas@specialkarosser.se www.maskinkontakt.se 51