Advokaten 1
Nyheter hur nämndemännen dömer etnicitet, ålder,
kön eller politisk tillhörighet. Men vår studie visar att sådan särbehandling förekommer i nämndemannasystemet, åtminstone vad gäller politisk tillhörighet, säger Randi Hjalmarsson, en av Göteborgsstudiens författare och professor i nationalekonomi vid Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, i ett pressmeddelande. enligt studien påverkas domen främst av den enskilda nämndemannens faktiska röst, men det finns också starka belägg för att nämndemän från Sverigedemokraterna respektive Vänsterpartiet påverkar röstningsbeteendet hos nämndemännen från andra partier. Efter att studierna presenterats har debatten om dagens LÄS MER l Politics in the Courtroom: PoJudges and Asylum Appeals”, Uppsala universitet litical Ideology and Jury Decision Making, Göteborgs universitet l”Political Bias in Court? Lay nämndemannasystem på nytt tagit fart och det har kritiserats hårt av bland andra Anne Ramberg och Mårten Schultz. Justitieminister Morgan Johansson har uttryckt sin oro men samtidigt håller han fast vid att nämndemännen fyller en viktig funktion i rätten. Ensamdomare får döma i fler tvistemål? Regeringen föreslår att tingsrätten ska vara domför med en lagfaren domare vid huvudförhandling i tvistemål, om det är tillräckligt med hänsyn till målets omfattning och svårighetsgrad. Förslaget innebär att parternas bestämmande inflytande över domförhetsfrågan tas bort. Advokatsamfundet avstyrkte förslaget i sitt remissyttrande eftersom man befarade att förslaget kommer att försämra rättssäkerheten. Samfundet skrev att lagför3 Vilken vore den viktigaste insatsen i arbetet med att förändra nämndemannasystemet för att stärka rättssäkerheten? 4 Hur bedömer du möjligheterna att förändra nämndemannasystemet? Hjalmar Forsberg. Hovrättslagman i Hovrätten för Västra Sverige, expert i Nämndemannautredningen. 1 Undersökningarna tycks visa att det blir ett stort antal felaktiga domar, fällande domar där det borde bli frikännande domar, och detta är inte acceptabelt. Det är inte tänkt att fungera så i en rättsstat. Resultatet visar att det leder till orättvisor när man har en politiskt sammansatt nämnd. 2 Jag tycker inte att det är Svea hovrätt. 3 Rekryteringen av nämndemän bör breddas. Partierna måste förstå att det inte är ett partiuppdrag att vara nämndeman. På längre sikt bör övervägas om det är motiverat med nämndemän i överrätt. 4 Jag har uppfattat att samtliga politiska partier värnar nämndemannasystemet i huvudsak i sin nuvarande utformning. Det måste vi i domstolarna självfallet acceptera. Våra insatser bör därför koncentreras till att göra nuvarande system så bra som möjligt. Advokaten Nr 5 • 2015 rättssäkert om det finns sådana olikheter i dömandet som den här undersökningen visar och som är betingade av nämndemännens politiska hemvist. Jag gillar nämndemän! Men just nomineringssystemet eller urvalssystemet fungerar inte. Jag tycker inte att man skulle rekrytera nämndemän från den politiska bas som sker i dag. Det tycks ju som att vissa politiskt intresserade personer på något sätt låter sina uppfattningar få genomslag i dömandet på ett sätt som inte borde ske. Jag satt med i Nämndemannautredningen som expert och en fri nomineringsrätt vore nog 3 bättre. Men även om man helt ändrade rekryteringssystemet, så skulle en sverigedemokrat eller vänsterpartist kunna komma med i nämnden och påverka på motsvarande sätt. 4 Beskedet från politikerna såvitt jag förstår är att det inte ska ske några förändringar. Men jag förstår inte hur man kan ta till sig resultaten från de här studierna och samtidigt säga att det inte ska ske en förändring. TK, MA Den skyddsbehövande ska kunna röra sig fritt inom EU med bibehållet skydd. Kontaktförbud kan tas med utomlands? Skyddsbehövande ska kunna ta med sig kontaktförbud vid flytt till eller vid längre vistelse i ett annat EU-land, enligt ett nytt lagförslag. Regeringen har beslutat att inhämta ett yttrande från Lagrådet över en ny lag om europeisk skyddsorder, kontaktförbud. Lagförslaget är ett led i att genomföra Europaparlamentets och rådets direktiv om den europeiska skyddsordern. I lagrådsremissen föreslås att kontaktförbudsliknande skyddsåtgärder som har meddelats i ett EU-land ska erkännas och verkställas i en annan av EU:s medlemsstater, om den skyddsbehövande reser till den staten. 7 slaget innebär att ”rättssäkerheten offras på effektivitetens altare”, och konstaterade att förslaget inte syftar till att förbättra kvaliteten på dömandet, utan bara till att få snabbare avgöranden. Enligt samfundet är förslaget svårförenligt med strävan efter att tyngdpunkten för prövning av tvistemål ska ligga i tingsrätten.