Queer kultur 1
Queer kultur Lesbiska kristna missionärer Koreogr
afen Malin Hellkvist Sellén har alltid intresserat sig för marginaliserade berättelser. Gärna historiska. Hennes senaste verk Missionären handlar om hur lesbiska och feminister för 100 år sedan hittade en plats i frikyrkan. – Utgångspunkten var att jag ramlade över ett släktalbum med fotografier. Speciellt ett foto väckte mitt intresse, på några för mig okända missionärer. För mig framstod de som homosexuella. Men var det möjligt, och hur skulle det ha fungerat? Det var ju inget som någon talade öppet om förr, säger hon. I samproduktion med NorrlandsOperan gör hon nu en berättarföreställning om dessa missionerande kvinnor i Västerbotten. Även om inte alla var lesbiska, så hade de möjlighet att driva en kvinnokamp och leva utanför heteronormen med man och barn. De reste runt och startade församlingar hemma i ett kök, innan det fanns kapell. De byggde även upp sociala verksamheter. – Missionären bygger på både fakta och fantasi och att jag har arbetat med research för att hitta fram till materialet, berättar hon. Malin Hellkvist Sellén har en egen mission: att skapa scenkonst som hon själv kan spegla sig i. När hon gick ut sin utbildning för 15 år sedan hittade hon nästan inget queert inom dansen. I dag ser fältet helt annorlunda ut. – Då insåg jag att jag måste skapa den konst jag själv vill se. Malin Hellkvist Sellén har sedan dess skapat flera queerfeministiska verk som på olika sätt behandlat frågor om makt, identitet och sexualitet. Hon har en stor publik som identifierar sig som queer och feministisk. – Jag försöker skapa verk som är jämlika, säger hon. 29 Hon finner hela tiden nya sätt att nå utanför den så kallade danspubliken, nå personer som inte visste att de var intresserade av koreografi. – Att bara ha en initierad klick kollegor som kommer och tittar är inget för mig. Jag vill nå dem som kommer för temats angelägenhet, säger hon. ”Jag jobbar med ett förkroppsligande av möjligheter. Rörelser i vid bemärkelse.” Hennes verk är engagerande om individen och samhället, strukturer, identitetspolitik och historiebeskrivning. Hon vill att människor ska komma i kontakt med sig själva. I hennes arbetsprocess ingår att alltid ha en relation mellan publik och de som medverkar. Publiken är med fysiskt eller känslomässigt, intellektuellt. Inför varje föreställning bjuder hon in en referensgrupp, ordnar workshops, öppna visningar och föreläsningar. Under repetitionerna vill hon ha publikens synpunkter. – Jag jobbar med ett förkroppsligande av möjligheter. Rörelser i vid bemärkelse. – Med mina verk vill jag ge nya perspektiv och lyfta teman som är allmängiltiga men på olika sätt osynliggjorda, avslutar Malin Hellkvist Sellén.