WE 1
2:2013 | Det LÄRaNDe FÖRetaGet PERSONLIG UTvECkLI
NG vIkTIG FöR MORGONDAGENS ANSTäLLDA »De yngre generationer, som nu kommer in på arbetsmarknaden, kräver horisontell utveckling snarare än vertikal. De företag som kan erbjuda arbetsmiljöer och ett bredare spektrum av kompetensutveckling blir mer attraktiva än andra«, förklarar Sofia Rasmussen, framtidsstrateg på Kairos Future. teXt CARl JOhARd Sofia Rasmussen är framtidsstrateg på Kairos Future och som sådan har hon bättre insikt än många andra i vad vi kan förvänta oss av kommande generationer på den svenska och globala arbetsmarknaden när det gäller inställningen till företag och arbete. Kairos Future är ett företag som gör undersökningar och sysslar med trendanalyser, framtidsanalyser och omvärldsanalyser, försöker identifiera förändringar i samhället och göra kvalificerade gissningar om framtiden. »Vissa värderingar hör till livsfasen, medan andra är generationsbundna. Vi förändrar ytliga värderingar, men de grundläggande värderingar som skapas de 20 första åren tenderar vi att behålla genom hela livet. För att vi ska ändra dem krävs det stora förändringar och livskriser. Genom att titta på dagens unga och deras grundläggande värderingar, så går det att uttala sig om hur morgondagens samhälle och ledare ser ut och vilka värderingar som råder då. Genom att se hur unga beter sig, så kan man ofta säga hur vi äldre gör, eftersom vi gärna härmar de unga för att själva känna oss unga«, förklarar Sofia Rasmussen. Lång mognadstid Generationen som är födda 1975-1984 har en lång mognadstid och går in i arbetsmarknaden först vid i genomsnitt 27 års ålder och skaffar barn och familj vid 30. Samtidigt har ansvarsperioden även dragits ned från andra hållet när deras mor- och farföräldrar från rekordgenerationen planerar för en andra befrielsetid och en tidigarelagd aktiv pensionering. 10 »Då ska de träffa vänner, upptäcka världen, hitta nya intressen och definitivt inte sitta hemma och passa barnbarn. Den aktiva yrkesåldern blir med andra ord allt kortare, samtidigt som vi har en stor och växande äldre befolkning runt om i världen«, säger Sofia Rasmussen. Generation ordning Den generation som står näst på tur att träda in i arbetsmarknaden – dagens 15-19-åringar – kallas generation ordning. När denna generation ska göra uppror gentemot sina möjlighetsmaximerande föräldrar gör de det genom att stå för något diametralt motsatt – nämligen ordning och reda. »Dessa seriösa realister oroar sig för arbetslösheten och drömmer om ett enkelt liv, hitta ett bra jobb, den rätta i livet, skaffa familj och barn«, förklarar Sofia Rasmussen. Personlig utveckling styrande De yngre generationer, som nu kommer in på arbetsmarknaden, värderar personlig utveckling och möjligheten att via arbetet växa som människor högre än att bli chefer och tjäna pengar. De söker en horisontell utveckling snarare än vertikal. »De har ett behov av att bredda sig och fortbilda sig och bli rikare som människor, snarare än att klättra på en karriärstege och stiga i en hierarki. Fokus är ändå inställt på personlig utveckling«, säger Sofia Rasmussen. För företagen är det därför viktigt att försöka vara lyhörd för olika individers önskemål och höra vad som är personlig utveckling för dem. De företag som kan foto ShuttERStOCk.COm