WE 1
Det LÄRaNDe FÖRetaGet | erbjuda arbetsmiljöer och
ett bredare spektrum av kompetensutveckling blir mer intressanta än andra. »Det är därför som innovativa och kreativa företag stimulerar sina medarbetare att utveckla sin kreativitet och förkovras via kompetensutveckling genom att erbjuda en bredd och lekfullhet i lärandet. Det finns arbetsgivare som låter arbetstagarna göra vad de vill en timme i veckan för att på det sättet gynna innovation och kreativitet. Förutsättningen är dock att de delar med sig av sina nya kunskaper«, säger Sofia Rasmussen. Gränserna suddas ut Samtidigt tenderar gränserna mellan den privata sfären och arbetssfären allt mer att suddas ut. »Vi blir allt mer tillgängliga och kollar jobbmail på fritiden och tar hand om privata mail och ärenden under arbetstid«, säger Sofia Rasmussen. Yngre generationer söker vidare ett ökat stöd i form av beröm, uppmuntran och feedback. »De har fått ständig påfyllnad av bekräftelse oavsett vad de presterar och det tar de med sig in i arbetslivet. De kallas därför också trofé- eller ballonggenerationen. För detta krävs en annan typ av ledarskap, där en bra chef är en lyhörd chef. Detta kan kännas ovant och obekvämt för många äldre chefer«, säger Sofia Rasmussen. Chefen viktigast En annan stor trend bland yngre generationer är att lojaliteten till arbetsgivaren stadigt sjunker. »Yngre arbetstagare anser att arbetsgivarna måste förtjäna deras lojalitet och inte bara förvänta sig den. Arbetsgivaren måste ha så pass nöjda arbetstagare att de vill rekommendera arbetsplatsen till sina kamrater«, fortsätter hon. Och den viktigaste faktorn om unga ska rekommendera sin arbetsgivare är chefen. Har de förtroende för sin närmaste chef kan nio av tio unga tänka sig att rekommendera arbetet. »Vem som är chef är också den viktigaste frågan, när unga söker jobb. De är också vanligt att de innan anställningen googlar chefen, kollar upp denne på sociala medier och tar referenser från arbetsplatsen«, förklarar Sofia Rasmussen. 2:2013 nätverk, de bloggar, twittrar och besöker olika forum, de hittar snabbt och profilerar personer via sina sociala nätverk. De är duktiga på att marknadsföra arbetsplatsen och att stärka arbetsrelaterade relationer genom sina sociala nätverk. Sociala medier på jobbet ökar inte bara den privata kommunikationen, de gör också jobbet betydligt roligare«, säger Sofia Rasmussen. »Vi är på väg in i ett nätverkssamhälle, där de personliga mötena blir allt viktigare«, säger Sofia Rasmussen, framtidsstrateg på Kairos Future. På väg in i ett tankesamhälle Fler och fler företag börjar nu också inse vikten av ledarskapet för företagets varumärke som arbetsgivare. »Arbetsgivarvarumärket och hur attraktiv man är som arbetsgivare får en allt större betydelse för företagen. Samtidigt strävar de efter att stimulera sina äldre arbetstagare att stanna kvar längre i arbetslivet. Med allt fler generationer verksamma samtidigt ställs nya och stora krav på ett lyhört ledarskap, som förstår olika gruppers förutsättningar«, säger Sofia Rasmussen och fortsätter: »Vi är på väg in i en tankeera, där kraven på att var kreativ och innovativ för att överleva blir allt större. Framgångsrika företag måste vara utrustade med ett innovativt ledarskap med chefer, som är visionära och lyhörda ledare och inte bara operativa chefer.« Nya sätt att lära I detta nya tankesamhälle kommer givetvis den nya tekniken att påverka sättet vi utvecklas och lär oss på. »Det kommer att ske stora förändringar även framöver och man bör inte vara för självsäker på gamla sanningar. Det är exempelvis känt att elever som använder Ipad i skolan blir bättre på att skriva«, säger Sofia Rasmussen. För att bli framgångsrik i framtidens lärande måste företagen styra bort från den enkelriktade kommunikationen från sändare till mottagare. Det senaste i utbildningsvärlden är därför social learning, där sociala medier eller den sociala webben används för att lära individuellt av andra och tillsammans med andra. »Dagens unga nätverksjobbar, de får snabba svar från sitt sociala nätverk, de skaffar fram information genom sitt sociala Förhindra generationskrockar Förståelse för andra kulturer och andra generationer blir viktigt framöver. Framtidens arbetsgivare måste vara beredda på att hantera och förebygga kultur- och generationskrockar. »Vi har många förutfattade meningar om olika generationer. Samtidigt blir företagen mer internationella. Att förhindra sådana krockar har stor betydelse för arbetsmiljön, nöjdheten med chefen och benägenheten att stanna kvar på arbetsplatsen«, förklarar Sofia Rasmussen. Detta kräver ett gott ledarskap och här måste företagen vara framsynta genom att skapa arbetsmiljöer och arbetsgrupper med en kulturell och kompetensmässig bredd. »Om de anställda själva får välja, söker de sig gärna till andra med liknande bakgrund. Samtidigt finns det en mängd forskning som visar att sådana homogena arbetslag inte når de bästa resultaten.« War of talents Parallellt med detta ökar jakten på rätt kompetens – »the War of Talents«. Det är en allt mer pressad arbetsmarknad vi ser runt om i världen. Med så mycket som ska effektiviseras och göras ökar efterfrågan på en mer specialiserad kompetens. »En tredjedel av världens arbetsgivare har svårt att hitta rätt kompetens vid rekryteringar. Samtidigt är det svårt för unga, som är nya på arbetsmarknaden att ha hunnit bli specialiserade inom sitt område. Därför har många arbetsgivare börjat rekrytera utifrån personligheter istället för kompetens för att sedan istället ge dem utbildning i företaget. Vi är på väg in i ett nätverkssamhälle, där de personliga mötena blir allt viktigare, samtidigt som CV:t börjar spela ut sin roll. Många arbetsgivare har också börjat med speedintervjuer, auditions och intervjuer med flera i juryn«, förklarar Sofia Rasmussen. 11