WE 1
2:2013 | Det LÄRaNDe FÖRetaGet Hit vallfärdar väR
LDENS AFFäRSFOLk Kunskap och lärande är två ord som hela tiden dyker upp i beskrivningen av Tata Group och deras affärsmodell och framgångsrecept. Till detta välskötta och gigantiska indiska konglomerat vallfärdar idag internationella konsulter för att lära sig mer om dess unika processer kring lärande och Business Excellence. teXt håkAN PERSSON foto tAtA GROuP Om någon hade berättat för Jamsetji Nusserwanji Tata år 1868 när han startade det som idag är Tata Group, att det 150 år senare fortfarande skulle ägas av familjen Tata, vara Indiens klart största företagsgrupp med en omsättning på över 700 miljarder och bedriva verksamhet i 85 länder, så skulle han nog ha fått sätta sig i skuggan ett slag. Om någon hade sagt att namnet Tata skulle vara starkt förknippat med framväxten av det moderna självständiga Indien och sammankopplat med ord som socialt ansvar, lärande, business excellence och innovation skulle nog ett brett leende spridit sig över hans bestämda läppar och glittrat i hans vänliga ögon. Tata Group är något av ett unikum i den internationella affärsvärlden, ett gigantiskt konglomerat med stålindustri, fordon, energi, telekommunikation och informationsteknologi, drycker, resor bland mycket annat. Ett till synes spretigt och vildvuxet affärsbygge långt från de gängse strömlinjeformade internationella storkoncernerna. Ändå lyckas Tata Group inte bara hålla ihop sina företag, inte bara leverera goda 12 resultat, utan också vara med och bidra till utvecklingen av både det indiska och globala samhällsbygget. Det finns två ord som hela tiden dyker upp i beskrivningen av Tata Group och deras affärsmodell och framgångsrecept: Kunskap och Lärande. Utbildning tidigt i fokus Redan 1892 startade Jamsetij N Tata ett initiativ som fick namnet JN Endowment. Idén var att inspirera och uppmuntra indiska studenter att gå vidare och satsa på högre studier. Tata, som själv var en del av den privilegierade klassen, var en stark ivrare av utbildning som en förutsättning för utveckling. JN Endowment var den första i en lång rad liknade filantropiska satsningar på utbildning, som familjen och företaget genom århundraden har berikat omvärlden med. Men lärandet och det konsekventa investerandet i lärande strategier har också blivit ett signum för Tata Group. Ett signum som nu drar till sig intresse från alla delar av världens företagsamhet. Idag har företagsgruppen en av de mest genomförda och dynamiska strukturerna för business excellence och innovationsutveckling, som går att hitta i företagsvärldens »premier league«. Ständigt lärande är en del av den innersta kärnan i företagets värdekultur och systemen för att leverera kunskap och framåtskridande är omfattande. TbEM – fyra bokstäver för framgång Tata Business Excellence Model eller TBEM, är namnet på gruppens egen struktur för att uppnå världsklass genom utveckling och lärande. TBEM är ett gemensamt verktyg för alla bolag inom gruppen oavsett om det är ett hotell eller om de tillverkar lastbilar. TBEM grundar sig på den amerikanska Malcolm Baldrigemodellen, vilken har anpassats och utvecklats för att motsvara Tatas krav. Inom Tata Group är TBEM mer än en metod för arbetet med business excellence, det är en vital del av företagens hela strategi för utveckling. Genom TBEM får alla bolag tillgång till de främsta rönen inom internationell affärsutveckling. För