WE 1
2:2013 | Det LÄRaNDe FÖRetaGet Tata till ett glob
alt företag med en stark gemenskap. JRD var en stor förkämpe när det gäller kvalitetsutveckling. Kvalitetsambitionen har alltid varit en hörnsten i Tatas olika verksamheter, men JRD drev fram ett mer formaliserat sätt att kunna jämföra de olika verksamheterna inom gruppen. Han ville ha ett tydligt verktyg för att mäta hur väl de lyckades i utvecklings- och kvalitetsarbetet. Ett eget system instiftades 1995 och fick namnet JRD Quality Value Award. Idag är JRD QV Award en viktig del av gruppens arbete mot världsklass och en intern morot för de olika bolagen att nå den högsta nivån av sju möjliga och därmed erhålla The JRD Quality Value Award. Hittills har tre bolag nått den högsta nivån och fått det prestigefulla priset. TMTC, ett eget lärosäte i världsklass »Leadership and learning are indispensable to each other«. Orden är John F Kennedy’s och kan ses 14 »tata är inte bara ett modernt, expansivt och globalt företag, man har också på djupet insett betydelsen av att utveckla både medarbetare och metoder via lärande och kunskap.« som en sammanfattning av Tata Groups filosofi när det gäller lärande. Här har tillgång till kunskap och lärande för medarbetarna utvecklats till en del av företagskulturen. Industristaden Pune i västra Indien, en gång huvudstad i det berömda Marathariket, är sedan snart 50 år huvudstad för Tatas utbildningsstrategi. Här, omgärdat av sex hektar lummig grönska och parkliknade omgivningar, ligger Tata Management Training Centre, konglomeratets egna interna »universitet«. Det är ett utmärkt bevis på hur stor vikt Tata sätter på kunskap och lärande. TMTC instiftades 1965 av JRD Tata som en intern kursgård men har under åren vuxit i både omfång och framför allt i rykte och prestige. Här vidareutbildas varje år ca 4000 medarbetare, framför allt chefer och andra ledare inom Tata i en mängd olika utbildningsprogram. Centret har samarbete med flera av världens mest välrenommerade lärosäten, som Harvard, Wharton, Kellogg’s och Michigan. TMTC har också satsat stort på teknik och erbjuder många kvalificerade program via exempelvis e-learning. TMTC har också resurser att skapa skräddarsydda behovsstyrda utbildningsprogram för gruppens företag samt för att stödja företagen med vissa forskningsaktiviteter. Här, liksom på många andra områden, ligger Tata Group i framkant och har alla intentioner att stanna där. Ler i sin himmel Den indiska jättekoncernen, som lite i skymundan för många i väst befäst positionen som det största företaget i en av världens snabbast växande ekonomier, röner nu mångas intresse för sitt strategiska och tålmodiga arbete med business excellence. Tata är inte bara ett modernt, expansivt globalt företag, man har också på djupet insett betydelsen av att utveckla både medarbetare och metoder via lärande och kunskap. På många sätt har processerna för lärande och business excellence karaktäriserat Tatas sätt att styra och genomföra sina affärsmål. Till en viss utsträckning har de även kommit att definiera Tatas varumärke. Det om inte annat gör nog att grundaren Jamsetji N Tata har anledning att fortsätta le i sin himmel eller i sin reinkarnerade tillvaro.