WE 1
Det LÄRaNDe FÖRetaGet | begränsande och inte det
som skapar en hållbar framgång. Hon säger att i stället för att endast säkra kunskap måste inställningen vara att utveckla den för att bli mer konkurrenskraftig. Då gäller det att inte bara förmedla information, utan också erfarenheter och kunnande. »Jag tror att allt fler inser att det här är väldigt viktigt. Genom att skapa en stark vikultur där människor får, vill och kan dela med sig av sina erfarenheter, så blir också hela organisationen starkare. Så underskatta aldrig korridorsnack och resonemang vid fikabordet…« Vägen till framgång är att medarbetarna känner att de är en del av en lärande organisation. Att alla upplever att det aldrig är en nackdel att dela med sig av kunskap, vilket annars är ett vanligt hinder för att kunskapsöverföring ska fungera. Dessutom är det här något som framför allt den yngre generationen kräver och förväntar sig. konsten att öka det samlade kunnandet Det pratas mycket om kunskapssamhället och kunskapen som en strategisk resurs. Men för att det ska vara en strategisk resurs, så måste kunskapen ständigt utvecklas och nyttjas i praktiken. Annars blir det ett stillastående. »Jag vill till Knowledge Management tillföra dimensionen att vårt gemensamma kunnande också ska föras vidare och utveckla organisationen. Det är därför det är så viktigt att samtala och samverka. För det är i mötet mellan människor och deras kunskap och kompetens som det nya och oväntade sker.« Det är ofta vid generationsväxlingar, som det blir tydligt att kunskapsöverföring är extra nödvändig. »Frågan, som blir brännande när en generation lämnar arbetsmarknaden, är hur de nyanställda ska kunna dra nytta av de kunskaper som är på väg ut genom dörren. Vi lever i en tid med ett överflöd av information, men inte per automatik ett överflöd av erfarenheter och kunnande. För att de som saknar erfarenhet ska kunna filtrera all information och omsätta denna till ett praktiskt kunnande är de äldre medarbetarna en värdefull resurs«, säger Anna Jonsson och avslutar: »Det har funnits en syn på att äldre är 2:2013 »Vi lever i en tid med ett överflöd av information, men inte per automatik ett överflöd av erfarenheter och kunnande«, säger Anna Jonsson, lektor vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet. äldre och kanske inte lika effektiva som yngre medarbetare, men det tycker jag är en felaktig bild. Glädjande nog tycker jag mig se en förändrad inställning och ett bevis på det är att vi ser fler seniorrådgivare än tidigare. Det är ett sätt att lära sig yrket och hantverket och få de där tipsen, som annars skulle ta åratal att erövra på egen hand.« 245 49 NORDAMERIKA 1 H IKEA VARUHUS I VÄRLDEN 7 AUSTRALIEN KARIBIEN EUROPA 28 ASIEN 8 MELLANÖSTERN Antal IKEA varuhus 1958 1 2008 285 2009 301 2010 316 2011 325 2012 338 Antalet IKEA totalt anställda i världen 1958 0.1 2008 135.000 Ikea är med alla sina varuhus världen över ett företag som är väldigt bra på kunskapsöverföring. 19 2009 2010 134.000145.000 2011 2012 151.000154.000 R I K D E A H L A 0 R 4 V A S R U U I Ä N E