WE 1
2:2013 | Det LÄRaNDe FÖRetaGet Allt populärare me
d NEARShORE I Sverige har outsourcing blivit ett vanligt alternativ till att bygga upp egen intern kompetens i företaget. För de företag som väljer denna väg rekommenderar forskare nearshore-lösningar med bridge management-kompetens. teXt CARl JOhARd På den svenska IT-marknaden, som är den största i Norden och den tredje största i Europa, har outsourcing blivit ett vanligt alternativ. Varje år väljer allt fler svenska företag att outsourca på grund av brist på egen kompetens, höga interna kostnader och behov av att fokusera på organisationernas egen kärnverksamhet. Mellan 2010 och 2011 ökade antalet outsourcande svenska företag med 8,9 procent. blandade erfarenheter Enligt den europeiska IT Outsourcing Intelligence Report 2011, som kartlagt 479 svenska företag under perioden februari – mars 2011, är erfarenheterna från de företag som valt att outsourca blandade. Cirka 40 procent anser att outsourcing visserligen sparar driftskostnader, men samtidigt ökar de administrativa kostnaderna. Omkring 35 procent av de som outsourcat bedömer att de haft kostnader, som är upp emot en fjärdedel högre än förväntat. »Orsakerna har ofta varit ett dåligt val av tjänsteleverantör, som lett till skiftande problem, såsom bland annat dålig kommunikation, faktiska kostnader som överstiger avtalade kostnader, dålig projektledning, förseningar, dålig leveranskvalitet och resursbrist«, förklarar Grégoire Thomas, gästforskare som genomfört forskningsstudien »Outsourcing in Sweden, and how to choose your IT outsourcing service provider« vid Handelshögskolan i Stockholm. 22 bakgrund till outsourcing Dennes empiriska forskning, som grundas på intervjuer med nyckelpersoner och beslutsfattare i svenska företag, bekräftar att företagen i Sverige främst väljer outsourcing vid en tidpunkt då de växer och behöver fokusera på företagets kärnverksamhet. »Viljan att koncentrera sig på kärnverksamheten och företagstillväxt och skapa mer flexibilitet i bemanning och kapacitet anges av dessa chefer som de främsta skälen till outsourcing«, förklarar Grégoire Thomas. Nearshore det populäraste alternativet ITO Intelligence Report 2011 visar att de flesta svenska företag föredrar och tenderar också att outsourca inom Sverige eller nearshore. Nearshore-lösningarna förväntas fortsätta växa på grund av hög kostnadseffektivitet och lägre risker jämfört med offshore. Närmare 53 procent av de undersökta svenska företagen 2011 valde nearshore-lösningar. Populärast inom nearshore är de baltiska länderna, eftersom dessa länder har hög IT-kompetens och är kulturellt och geografiskt lättillgängliga från Sverige. De erbjuder också lägre priser. »Risker förknippade med nearshore i Baltikum bedöms som mer begränsade, bland annat eftersom företagen i denna region verkar under EUs lagstiftning. Dessutom är de kulturella skillnaderna mellan Baltikum och Sverige mindre än mellan många andra länder, eftersom dessa länder har många års gemensamt förflutet och delar samma värderingar«, säger Grégoire Thomas. val av tjänsteleverantör Enligt forskarrapporten är det dock viktigt att tjänsteleverantörerna arbetar fokuserat med så kallat bridge management för att överbrygga eventuella kulturskillnader och minska missförstånd. För sådana uppstår alltid, även mellan företag i Sverige. »Efter att ha analyserat marknaden, insåg vi att nearshore-lösningar, som har tillgång till så kallade bridge managers – projektledande affärsanalytiker på båda sidor Östersjön – tillförde oerhört mycket mer värde till tjänsteleveransen i form av stärkta relationer, överbryggande av kulturskillnader och minimering av eventuella klyftor och missförstånd«, säger Grégoire Thomas och avslutar: »Tillgången till bridge manager möjliggör för svenska uppdragsgivare att få tillgång till tjänster till samma risknivå och kvalitet som från svenska inhemska leverantörer – men till ett lägre pris.«