WE 1
UtbLIck | 2:2013 Sneglar på japan och Sydkorea Se
dan en tid tillbaka har de kinesiska ledarna haft som mål att skapa inhemska nationella mästarföretag i olika branscher. Kina har cirka 110 000 statligt ägda företag varav drygt 120 anses som centrala och lyder direkt under centralregeringen. Det finns ett uttalat mål hos regeringen att genom sammanslagningar och uppköp kraftigt minska dessa till en mindre grupp stora konglomerat. Man har sneglat på modellerna, som använts i grannländerna Japan och Sydkorea. Men Kina har inte riktigt några Toyota eller Hyundai som genom innovation kunnat driva utvecklingen i nära samarbete med sina underleverantörer. I Kina är det inte de stora statsägda företagen som leder den tekniska utvecklingen, utan innovationskraften finns främst i mindre privatägda företag. Kina står vid ett betydelsefullt vägskäl efter årtionden med imponerande utveckling, anser Christer Ljungwall, chef för den svenska myndigheten Tillväxtanalys kontor i Peking. »Det går inte längre med genvägar och tillfälliga lösningar. Ett stort antal reformer har länge skjutits upp, men nu måste de genomföras, helst på en och samma gång«, förklarade Christer Ljungwall efter att han tillträdde sin post i Peking sommaren 2012. Femårsplanen manar till högre effektivitet Kinas tolfte femårsplan, som sträcker sig från 2011 till 2015, har ett fokus på att öka den inhemska konsumtionen och att utveckla de egna företagens effektivitet. Sju branscher har valts ut som strategiska. Dessa är bioteknik, förnybar energi (inklusive kärnkraft), avancerad tillverkningsindustri, miljöskydd och energieffektivisering, miljöfordon, avancerad materialteknik samt IT. Dessa branschers del av landets bruttonationalprodukt (BNP) ska, enligt femårsplanen, öka från 3 procent 2010 till 8 procent 2015 och 15 procent 2020 genom politiska styrmedel, subventioner och skattelättnader. Dessa sju branscher kommer att få en större del av forsknings- och utvecklingskakan för att uppgradera sin teknologiska utveckling och ta sig uppåt i värdekedjan. Produktivitetsgapet mellan de bra och dåligt skötta företagen i Kina är fortfarande mycket stort. 35 Företag inom dessa branscher kommer troligen också att uppmuntras att göra företagsköp både i Kina, för att öka konsolideringen, och utomlands, då det ingår i regeringens policy att företagen ska ut på den globala marknaden. Staten kommer att sätta ett högre tryck på företagen för att öka deras produktivitet. Företag som inte levererar kommer att bestraffas. Ny tillväxtmodell nödvändig Efter 30 år av exportledd tillväxt inser Kinas ledare att de måste skapa en ny tillväxtmodell för hållbar utveckling, eftersom tillväxten sannolikt kommer att ligga på en betydligt lägre nivå de kommande åren. Det innebär en radikal förnyelse av den inhemska industrin. Landet har flera strukturella problem att brottas med, som exempel en framtida brist på arbetskraft på grund en åldrande befolkning och låga födelsetal, en omfattande miljöförstörelse trots ambitiösa politiska mål, överkapacitet hos tillverkningsindustrin i många branscher, ökade inkomstklyftor, överhettning på fastighetsmarknaden och större spänningar mellan landsbygd och städer på grund av den kraftiga urbaniseringen. Sedan 2008 pågår ett program för att stimulera inhemsk innovation i tio kinesiska branscher: fordon, stål, textil, varv, maskinutrustning, elektronik, lätt industri, petrokemi, metall och logistik. Tanken är att öka andelen forskning och utveckling hos företag i dessa branscher och därigenom göra dem mer globalt konkurrenskraftiga. Kina försöker också länka samman forskningsinstitut och innovativa företag genom att skapa olika kluster. Exempelvis försöker man bygga upp ett slags »Silicon Valley« i Zhongguancun, ett universitetsdistrikt i Pekings utkanter. Produktivitetsgapet mellan de bra och dåligt skötta företagen i Kina är dock fortfarande mycket stort. Men Kina har en lång tradition av att sig av regeringsdirektiv för att styra den industriella utvecklingen dit man vill ha den. Det såg man bland annat under de olympiska spelen i Peking när mängder av miljöförstörande verksamheter antingen lades ner eller flyttades för att luften skulle bli renare. Det är dock en sak att stänga en smutsig kolgruva och en helt annan att konsolidera en hel bransch. Kina har länge försökt konsolidera sin bilindustri för att minska antalet biltillverkare från ett 80-tal till ett dussin, dock utan att lyckas. foto ShuttERStOCk.COm