WE 1
2:2013 |UtbLIck »Vi har inte valt att bara med au
tomatik bygga vidare på gamla strukturer. Vi har gått varsamt fram och sagt att de här processerna tror vi på, de här tror vi inte på och de här måste förenklas. Efter att ha säkerställt var kunskapen finns, har vi byggt våra egna system och våra egna arbetssätt med den klara insikten om vad det är för typ av företag vi vill skapa. Vi bygger också ett öppet Knowledge Management-system med syftet att redan från början lätt kunna hitta och dela information mellan personer från olika kulturella bakgrunder«, säger Mattias Bergman. Många ska anställas Idag arbetar 200 personer i Trollhättan. Betydligt fler kommer att rekryteras framöver. »Vi kommer att anställa ny personal varefter nya volymer tas in. När vi bekräftar start av reguljär produktion, då vet vi vilka ledtiderna är för att ta in personal och starta utbildning«, säger Mattias Bergman. Samtidigt pågår förberedelserna för att bygga upp en ny säljorganisation. »Här har vi redan kommit långt i förberedelserna. Det finns ett stort globalt intresse från återförsäljare. Med tanke på att vi har en annan produktsammansättning kommer det att påverka vilka val vi gör och hur vi säljer bilarna«, säger Mattias Bergman och avslutar: »Vi bygger ett nytt bolag, men vi bygger det på en stolt historia från Saab Automobil.« DjUP kUNSkAP OM SvERIGE Huvudägare i Nevs är Natural Modern Energy Holding. Detta företag ägs i sin tur av kinesen Kai Johan Jang, som är född i Kina och har arbetat många år i Sverige och för svenska företag, bland annat för Volvo Lastvagnar. National Modern Energy Holding driver idag 30 biokraftverk i Kina och har dessutom de kinesiska myndigheternas tillåtelse att bygga ytterligare 56 liknande anläggningar. Råvaran är den halm, som bönderna inte skickar vidare till livsmedelsindustrin. Hittills har Kai Jangs biokraftverk levererat 13 TWh grön el, samtidigt som de kinesiska bönderna ersatts med motsvarande en miljard kronor för råvaran. Batterifabrik i Kina National Modern Energy Holding har dessutom via sitt dotterbolag State Powergoup startat en av världens modernaste batterifabriker – Beijing National Battery Technology. Fabriken, som just nu byggs ut, kommer i slutet av 2013 att utöka sin årliga produktionskapacitet från 50 till 300 miljoner Ah per år. Då kommer den även kunna leverera batterier till Saabs elbilar. Batterierna bygger på japansk teknik och är av typen litiumjärnfosfat, LiFePO4. Energidensiteten på 146 Wh/kg är betydligt högre än vad som erbjuds på marknaden idag. På fabriken arbetar 30 ingenjörer med forskning och utveckling av batteriteknik i nära samarbete med Saabs forskare i Trollhättan. STOR Ev-POTENTIAL I kINA De två mest intressanta marknaderna för framtidens elbilar är USA och Kina. President Obama har förklarat att hans målsättning är att USA ska ha en miljon elfordon före 2015. »Jag lovar att Kina kommer att ha en miljon EV före det. Kinas ekonomi har under lång tid vuxit med 8-10 procent per år. När människor blir rika köper de en bil. Men idag är det bara 58 på 1000 personer som har en bil i Kina, medan motsvarande siffra i USA är 840. Vi säger inte om utan när Kina når samma penetration som i USA«, förklarar Mattias Bergman, vice VD Nevs. När det sker skulle Kinas bilar konsumera åtta miljoner fat olja varje dag. Då skulle inte det totala utbudet av världens olja räcka till. Kina är därför dedikerade att med olika politiska styrmedel, subventioner och skattelättnader få fart på försäljningen av EV (Electrical Vehicle)-bilar. Arbetas febrilt Ett viktigt styrmedel är här Kinas tolfte femårsplan, som sträcker sig från 2011 till 2015. Denna har ett stort fokus på bioteknik, förnybar energi, miljöskydd och energieffektivisering och miljöfordon. En av de viktigaste förutsättningarna för en växande EV-marknad är en fungerande infrastruktur och här arbetas det idag i Kina febrilt för att framöver kunna erbjuda bilägarna tre valmöjligheter: 1. Laddning vid hemmet nattetid. 90 procent av bilförarna kör inte mer än 90 km per dag. 2. Laddningsstationer, där ägaren kan ladda batteriet mellan en halv och en timme. 3. Swappingstationer, där en robot på tre minuter byter ut batteriet mot ett nytt. »Det senaste är ett intressant alternativ för energibolagen, som då kan teckna batterileasingavtal med bilägarna, samtidigt som även dessa batterier kan laddas under natten då det är billigare«, säger Mattias Bergman. 38