WE 1
SSG | 2:2013 SSG REGISTRERAD LEvERANTöR fÖRENklAR
vARdAGEN fÖR AllA SSGs nya tjänst SSG Registrerad Leverantör knyter beställare och leverantörer närmare varandra och förenklar administrationen. »Det blir en winwin-situation för alla parter«, säger Patrik Persson, SSG Inköp & Logistik. teXt CARl JOhARd foto kRiStOfER lÖNNå SSG Registrerad Leverantör är en webbtjänst för leverantörer och beställare. Med tjänsten kan beställare i alla branscher följa upp befintliga leverantörer samt vid behov granska/hitta alternativa leverantörer som uppfyller beställarens krav. »Traditionellt har leverantörshantering för exempelvis industri och offentlig sektor varit tyngd av administration och dubbelarbete. För att kontrollera om en leverantör uppfyller vissa krav för att få leverera måste denne skicka in uppgifter om ekonomi, arbetsmiljö och liknande som sedan granskas av beställarna. För leverantörerna har detta inneburit att de behövt skicka in olika pappersformulär och dokument, begära intyg från till exempel skatteverket med flera med likartade uppgifter till flera olika inköpare. Samtidigt har beställarna inte alltid haft tillgång till uppdaterade uppgifter från sina leverantörer«, säger Patrik Ellefsson, chef för SSGs affärsområde Inköp & Logistik. I god ordning hela tiden När nya avtal tecknas är som regel alla papper i sin ordning. En inköpsavdelnings tid och ork kan dock ibland tryta när det gäller att upprätthålla kontinuerlig och hög kvalitet vid förändringar i sådant som är väsentligt och avtalat mellan parterna. En ändring av F-skattsedel är bara ett exempel. »Tack vare webbtjänstens transparens behöver leverantörer bara lämna uppgifter en gång och dessa blir direkt tillgängliga för alla anslutna beställare. Beställare kan enkelt se vilka leverantörer som finns, och i vilken omfattning leverantörerna uppfyller beställarens krav. För de parter, som etablerat en koppling, kan en ändring av inlämnade uppgifter också innebära att ändringen aviseras till beställaren. Vissa uppgifter är viktigare än andra. Sådana aviseras både i webbtjänsten och via e-post«, säger Patrik Ellefsson. För en leverantör innebär tjänsten – utöver möjlighet att marknadsföra sig – också automatiskt bevakning och förhandsavisering när till exempel tidsbestämda certifikat eller försäkringar närmar sig förnyelsetidpunkt. »Vi ger samma uppmärksamma service till alla våra kunder, det vill säga både beställare och leverantörer. SSG, som neutral part, utför inte värdering av de uppgifter som leverantörer lägger in eller sådant som beställarna publicerar i tjänsten. Standardiserad hantering av leverantörsbedömníng är lönsam för både beställare och leverantör«, säger Patrik Ellefsson. Mycket positivt gensvar Sedan tjänsten lanserades har den varit mycket efterfrågad. »Detta med leverantörskontroll är på Patrik Ellefsson, chef för SSGs affärsområde Inköp & Logistik. grund av resurs- och tidsbrist ett ytterst eftersatt område inom industrin och jag upplever efter alla mina kontakter med företag att det finns ett stort uppdämt behov av den här nya tjänsten«, säger Patrik Persson, säljare på Inköp & Logistik. Tack vare webbtjänstens transparens behöver leverantörer bara lämna uppgifter en gång och dessa blir direkt tillgängliga för alla anslutna beställare. Beställare kan enkelt se vilka leverantörer som finns, och i vilken omfattning leverantörerna uppfyller beställarens krav. För en leverantör innebär tjänsten utöver möjlighet att marknadsföra sig – också automatiskt bevakning och förhandsavisering när till exempel tidsbestämda certifikat eller försäkringar närmar sig förnyelsetidpunkt. Det finns idag ingen konkurrens till SSG Registrerad Leverantör. »Alternativet är att varje företag snickrar ihop sina egna lösningar. Fördelarna med SSGs erbjudande är att det är mer genomtänkt, du får en högre kvalitet på uppgifterna, de är alltid uppdaterade, de finns alltid tillgängliga samtidigt som allt det egna administrativa arbetet minskar betydligt«, säger Patrik Persson och avslutar: »Dessutom öppnas med den seriösa exponeringen nya affärsmöjligheter för leverantörerna. Det blir en win-win-situation för alla parter.« 39