WE 1
bUSINeSS exceLLeNce | 2:2013 »Harley Davidson beh
övde verkligen göra vad vi inom bolaget kallade en ’left turn’ när det gällde produktutvecklingen«, säger Dantar P Oosterwalt. Scenen är sent 90-tal hos världens mest kända och mytomspunna motorcykeltillverkare Harley Davidson i Millwaukee. En känsla av framtidstro och optimism börjar äntligen få riktigt fäste hos den prövade organisationen. Tio år tidigare var företaget på randen till konkurs efter ett dystert 80-tal då försäljningssiffrorna tävlade med produktkvaliteten om att nå nya minusrekord. Men nu är tongångarna andra. Med hjälp av en globalt växande motorcykeltrend bland lite äldre män i medelklassen och strategiska satsningar på kvalitet och nytt management pekar pilarna äntligen uppåt. Stora resurser satsas på förstärkta produktionsresurser och det var full fart framåt. Vid millennieskiftet kunde Harley Davidson visa upp 17 raka kvartal med både försäljnings- och lönsamhetsrekord bakom sig och en väntelista för kunderna på två år för en ny cykel. Allt som producerades såldes omedelbart och investeringarna i produktionskapacitet ökade kraftfullt. Krisstämpeln bleknade hastigt bort och en känsla av att verkligen vara oövervinnerlig börja få riktigt fäste. Men inte hos alla. varför ändra på ett vinnande lag? En av de nya ambitiösa medarbetarna i företagsledningen var chefen för produktutveckling Dantar P Oosterwalt. Han stördes trots alla framgångar av en oro inför framtiden. »Vårt stora problem var att hinna producera tillräckligt många motorcyklar för att mätta en allt otåligare och växande kundbas. Vi satt fast i ett produktionsfokus, allt handlade om nu. Jag kände att vi måste vända på perspektivet och utgå från ett kundfokus. Vi var helt enkelt tvingade att kraftfullt öka vår förmåga att utveckla och produktionssätta nya produkter. Annars skulle konkurrenterna kunna rycka ifrån oss initiativet medan vi hade fullt fokus på att producera ikapp vår backlog. Vi måste sätta de kommande kunderna i fokus och deras behov av produkter.« Dantar blev mer och mer övertygad om att det behövdes en radikal förändring av hela processen för produktutveckling för att klara uppgiften. »Att få upp diskussionen i ledningen om ett nytt sätt att arbeta med produktutveckling var inte helt lätt. Varför ändra ett vinnande koncept svarade man? Vi är ju bäst, titta på siffrorna!« Men pressen från kunderna ökade och något måste göras för att få ut fler produkter på marknaden. »Jag hade varit intresserad av principerDantar p oosterwalt Bor i Batavia, Illinois och arbetar som konsult och affärsutvecklare. Författare till boken The Lean Machine om Harley Davidsons utveckling av ‘Lean product developement’, säger Dantar P. Han har en universitetsexamen från University of Michigan i Mechanical Engineering och har bland annat belönats med den prestigefulla utmärkelsen Outstanding Corporate Innovator Award. 41