WE 1
2:2013 |bUSINeSS exceLLeNce Inom ’lean’ fokuserar
vi på tillverkning!« Beskedet var naturligtvis en motgång men tillsammans med sitt nedslående svar fick Dantar också tipset att ta kontakt med en Dr Allen Ward vid University of Michigan. Dr Ward hade studerat Toyotas produktutvecklingssystem noggrant och publicerat artiklar i ämnet. Dantar hoppades att han kanske kunde bidra med kunskap och idéer. Dr Ward visade sig vara en trögflörtad före detta militär som initialt visade ringa intresse för Dantars frågor och ambitioner. Men efterhand övergick det njugga mottagandet till intresse och samarbetet med Dr Ward blev en viktig nyckel till att förstå och utveckla grunderna till det som Dantar kallar »Knowledge-Based Product Developement«, den version av »lean« för produktutveckling som förändrade Harley Davidsons sätt att arbeta. Harley är ett av USAs mest kända varumärken na för ’lean’ länge och ville gärna applicera den tankemodellen på vår produktutveckling. Harley Davidson behövde verkligen göra vad vi inom bolaget kallade en ’left turn’ när det gällde produktutvecklingen, dvs en kraftig, vågad förändring utöver det vanliga. Flödet av nya produkter måste öka dramatiskt och här gällde inga 10 procent.« Lean är inget för produktutveckling Det fanns vid den här tiden en allmänt utbredd tveksamhet till »lean« när det gällde produktutveckling, många menade att det var en modell som endast passade för produktion, tillverkning av produkter. »Jag tog kontakt med Jim Womack, chef för Lean Enterprise Institute och den som verkligen introducerade begreppet ’lean’ för världen. Jag hoppades att mötet skulle resultera i goda råd och initierade synpunkter på hur ’lean’ kunde implementeras i produktutvecklingen. Hans svar hade en helt annan innebörd: »Tro inte du kan ta med dig lean-idéerna uppåt i produktutvecklingsprocessen. 42 Fyra fundament för lean Vilka avgörande ingredienser i »lean« bidrog till förändringen när det gällde Harley Davidsons förmåga att utveckla nya intressanta produkter? Enligt Dantar P Oostervalt är det fyra fundament som utgör grunden för modellen och som dessutom är egenskaper som återfinns hos exceptionellt skickliga företag. 1. Förmåga hos organisationen att hitta och synliggöra problem. 2. Egenskapen att hantera och lösa problem och förbättringsmöjligheter inom organisationen. 3. Förmågan att lära av misstag och att effektivt dra nytta av vunna erfarenheter. 4. Ett djupt och helgjutet engagemang för förbättringsarbetet hos ledningen, på alla plan. »Organisationer har ofta en förmåga att fokusera för mycket på olika verktyg. I själva verket handlar ’Knowledge-Based Product Developement’ och ’Lean’ främst om ett sätt att tänka. Det är därför som det är avgörande att ledningen, från högsta chef till gruppchefer ute i organisationen, är hundra procent engagerade. Och med hundra procent menar jag verkligen på djupet, att de förstår och är övertygade om detta. Att varje dag hitta saker som går att utveckla,att varje vecka se saker och att lära sig att aldrig tappa fokus på kunderna. Det handlar om ett rent fysiskt engagemang och är i det här fallet en fråga om make or break« Det kontinuerliga lärandet och förbättrandet innebär att man som företag aldrig kan slå sig till ro. Förmågan att se saker att förbättra är drivkraften i en fungerande »lean« organisation både på ett personligt och ett strukturellt plan. »När man skapat en känsla hos organisationen att vilja göra saker istället för att man måste göra saker, då är man på rätt väg« menar Dantar. En ny rytm lade grunden för succé »Knowledge-Based Product Development« blev en succé inom Harley Davidson och bolaget ökade takten kraftigt vad gäller utveckling och lansering av nya produkter under 2000-talets första tio år. »Vårt nya sätt att tänka och arbeta skapade en helt ny rytm, ett flow i arbetet som gav resultat. Den här nya rytmen i arbetsflödet gjorde det möjligt att lägga upp en mycket aggressiv strategi för nya produkter. Vi skruvade upp utvecklingstempot till en nivå som var helt omöjlig före förändringarna. Trots tempot var allvarliga problem sent i utvecklingsprocessen eller i samband med lanseringar som bortsopade.« Men det var inte helt enkelt att presentera en filosofi hämtad från japanska Toyota i ett företag som Harley Davidson. Harley är ett av det mest superamerikanska varumärken man kan uppbringa, en ikon som riktigt andas »home of the free, land of the brave«. Vad skulle drivkraften till att vilja lära sig något av tillverkare av småbilar på andra sidan Stilla havet vara? Dantar skrattar lite. »Egentligen är grundtankarna för modeller eller metoder som ’lean’ gamla. Du kan spåra dem tillbaka till den amerikanske 1800-tals filosofen John Dewey som kanske är mest känd för sin aktivitetspedagogik med ’doing by learning’. Han hävdade sambanden mellan handling och reflexion, kunskap som verkligen gör nytta. Ett lärande arbetssätt. Tankarna vidareutvecklades av Henry Ford inom den amerikanska bilindustrins barndom och bidrog till ’Fordismen’ så visst finns det amerikanska rötter även i ’lean’.«