WE 1
bUSINeSS exceLLeNce | 2:2013 konstruktiv paranoia
Dock var det något helt annat som kanske var den främsta orsaken till att Dantars nya idéer fick ett så snabbt gehör inom Harley Davidson. »Riktigt framgångsrika företag, det som jag kallar exceptionella företag, har en djupt rotad paranoia. En rädsla över att någon annan är på väg att komma ikapp eller hitta nya fantastiska produkter. Den här paranoian kan faktiskt vara positiv. Den innebär en högre förändringsbenägenhet och en förmåga att hela tiden hitta saker att förbättra. Man kan kalla det en konstruktiv paranoia och det om något var en viktig faktor när det gällde Harley Davidsons förmåga att förändras och ta till sig nya tankemönster.« »The Sleeping Giant awakens« Målet med att förändra Harley Davidsons sätt att utveckla produkter var otvetydigt att öka takten, att orka utveckla nya produkter även för framtidens kunder. Självklart krävdes det oerhörda arbetsinsatser av alla inblandade och en tålmodig tro på att man gjorde det enda riktiga. Men märktes resultatet egentligen ute hos kunderna? Dantar berättar om en speciell dag i november 2005. Han satt tillsammans med konstruktionschefen Ken Sutton för att gå igenom flödet och tempot i verksamheten, något de gjorde regelbundet. Dörren till rummet slogs plötsligt upp och försäljningschefen Jerry stormade in med det senaste numret av tidningen Easy Rider i näven. »Har ni läst artikeln, ropade han upphetsat«. Dantar och Ken såg antagligen frågande ut för han fortsatte snabbt. »Det finns en fantastisk artikel här, som handlar om den mängd nya produkter vi har lanserat«. När Ken läste artikeln spred sig ett brett leende över läpparna. Här kom det absoluta beviset på att all möda verkligen märktes ute hos kunderna. Easy Rider är ett magasin för Harley-älskare, riktiga fans och definitivt ingen affärstidning. Det var kundernas röst som hördes i artikeln och budskapet var tydligt. »Vi ser förändringen och vi gillar den«. Artikelns rubrik var satt med stora, feta bokstäver; »The Sleeping Giant Awakens«. Uppvaknandet handlade inte bara om flödet av nya produkter utan även om förmågan hos det oerhört framgångsrika företaget att ändra tankemönster och ta in nya spännande idéer i sitt sätt att agera. Dantar P Oostervalt jobbar även idag i sin roll som konsult med frågor om »lean« och »Business Excellence«. För tidningen We summerar han mer än tjugo års erfarenhet av frågeställningarna i en mening »När företaget genomsyras av viljan att alltid förbättra sig och känslan av lätt paranoia, då har man kommit en bra bit på vägen.« Lite hARLEy DAvIDSON hISTORIA 1903 Bolaget grundades redan år 1903 i Milwaukee i Wisconsin av William Harley och de tre bröderna Davidson, vilket gör det till ett av världens äldsta motorcykelmärken. Affärsidén var att börja tillverka motorcyklar för racing. Den första fabriken var ett skjul på 3,5 x 5 meter. 1909 1910 1927 1945 1947 1957 Introducerade företaget den klassiska V-Twin motorn vars två cylindrar i 45° vinkel blivit synonymt med Harley Davidson motorcyklar i över 100 år. Registreras den berömda »Bar and Shield«-logotypen och HD har stora framgångar på tävlingsbanorna. Är Harley Davidson världens största motorcykelmärke och säljs i 67 länder. När andra världskriget tar slut har HD tillverkat över 90.000 cyklar för militärt bruk. Börjar försäljningen av den numera legendariska »Classic black leather motorcycle jacket«. Föds ytterligare en legend när modellen Sportster lanseras. Den blir den första i en kommande lång rad av »Superbikes« från HD. 1992 1990 1969 1986 1987 Köptes HD av AMF som gjorde stora rationaliseringar och förändringar vilket ledde till ett årtionde av kvalitetsproblem och minskad försäljning. Tillverkar Harley Davidson 22 000 motorcyklar. Tjugo år senare är antalet uppe i 352 000 tillverkade och sålda cyklar! Introduceras Harley Davidson på New York-börsen och visar samtidigt en obruten tro på sin förmåga att konkurrera när man lanserar ett återköpsprogram med full återbetalning till kunder som byter till en ny modell inom två år. Introduceras FLSTF Fat Boy och blir en gigantisk succé. Körs exempelvis av Arnold Schwarzenegger i Terminator 2. Köper bolaget en del av den amerikanska tillverkaren av sportmotorcyklar Buell. HD blir senare helägare. 43