WE 1
kUNDPORtRÄtt | SCA bEhÅLLER UNDERhÅLLSkOmPEtENSEN
i EGEN REGi SCA har skapat ett gemensamt underhåll för de tre anläggningarna Ortviken, Östrand och Tunadal. Målet är väsentliga besparingar och en effektivare och mer slimmad underhållsorganisation. Resultatet ser lovande ut och nästa stora utmaning är en gemensam förrådsplats. teXt CARl JOhARd foto PER-ANdERS SJÖquiSt SCA Forest Products har gjort det grundligt. Efter en noggrann utredning om på vilket sätt underhållet för koncernens anläggningar i Norrland bedrivs beslöt man att behålla underhållet i egen regi genom att bygga upp ett gemensamt underhåll för till att börja med SCA Ortviken, SCA Östrand och Tunadals sågverk. »Vår analys visade att vi har en rejäl potential i att öka effektiviteten och spara kostnader genom en samordning av underhållsarbetet i egen regi. Det handlar om att utnyttja resurser mer flexibelt mellan enheter, större bas för upphandling, styrning av arbetssätt och resurser och en totalt sett minskad bemanning. Det bästa och mest utvecklingsbara förslaget är att behålla underhållet i egen regi, men göra det i en organisation som flexibelt betjänar tre fabriker«, förklarade Ulf Larsson, VD för SCA Forest Products. SCA Underhåll Så skapades SCA Underhåll i slutet av 2011. Idag är de tre anläggningarnas underhåll samordnat. »Vi har sammanfört underhållsverksamheterna på Ortviken, Östrand och Tunadal till en enda organisation. Vi har lagt en bas i botten, där vi bygger upp vårt underhåll med utgångspunkt från SSGs underhållsstandard 2001 för att få vettiga jämförelsetal och KPI:er. Vi har kört igenom teknikalitetsanalyser och organiserat förråds- och arbetsorderprocesser på alla tre anläggningarna utifrån hur vi vill styra verksamheten«, säger Per Eriksson och fortsätter: »Den stora utmaningen har varit att samordna verksamheterna, flytta trupperna dit de gör mest nytta och jobba både långsiktigt och kortsiktigt. Vi har velat sprida kunskaper och erfarenheter mellan de tre av närmare 250 personer verksamma inom fem olika delar: Mek, el, fastigheter, förrådsverksamhet och projekt. »De blir mer utföraravdelningar och ropas in även vid akut underhåll och underhållstopp.« Förrådssamarbete Ett av de viktigaste arbetena inom det närmaste året är att skapa en gemensam förrådsplats för de tre enheterna. »Vi har med hjälp av SSG gjort vissa »Om ett år har vi ett bättre resursutnyttjande av våra styrkor och vår personal«, säger Per Eriksson, chef för SCA Underhåll. fabrikerna. Det som man gör utvecklat och jättebra på exempelvis Östrand ska även komma de andra anläggningarna till godo och vice versa.« Driftsäkerhetsansvar För att nå dit har SCA Underhåll satt ihop en organisation med tre små närunderhåll på 15-20 personer på respektive anläggning och sedan samlat det övriga underhållet i en central enhet som vi kan föra mellan de tre anläggningarna. »Vi har styrt om arbetsorderprocessen. Närunderhållet har driftsäkerhetsansvar för respektive anläggning och arbetar operativt och avgör vad, när och hur underhållet ska utföras. De har därmed också ansvar för det långsiktiga och förebyggande underhållet. Det är närunderhållet som styr vad som ska göras och beställer in entreprenörer och specialister från den centrala organisationen.« Centralt består underhållsorganisationen förberedande analyser av vår användning av artiklar och här ser vi att det finns en hel del brister i form av dubbletter, som vi först måste rätta till. Ett stort problem här är hur vi ska få leverantörerna att ge bättre och mer enhetliga beskrivningar av sina produkter. Här finns också mycket som vi kan utveckla mot SCA Forest Products övriga sågverk och linerbruken i Munksund och Obbola. Här finns mycket pengar att spara.« På rätt väg Målet är att samordningen ska bidra till väsentliga besparingar. Bland annat ska antalet underhållstjänster reduceras med 100 personer. »Vi har ännu inte fått ut full effekt, men effektiviseringsarbetet går enligt plan. Vi håller fortfarande på att finslipa organisationen med de sista detaljerna. Men vi är på rätt väg och räknar med att nå våra mål vid midsommar nästa år. Vi bygger all verksamhet på mätningar med hjälp av KPI:er och vi ser en tydlig positiv trend att vi är på väg åt rätt håll. Om ett år har vi, enligt planerna, skapat en betydligt bättre planerad underhållsverksamhet och ett bättre utnyttjande av våra resurser och vår personal.« 45 2:2013