WE 1
kRÖNIka | 2:2013 säga känna att vi i vår yrkesrol
l tillför något av värde för organisationen, laget och andra människor. Vi ska naturligtvis inte inbilla oss att vi är oersättliga, men jag är helt övertygad om att det är bra om vi får känna att vi är lite svårersättliga. jälvkänsla och självförtroende gör att vi accepterar oss själva och andra, vi vågar försöka, vi vågar pröva något nytt, vi vågar misslyckas och vi kan dra lärdomar av det vi gör – både framgångar och motgångar. Vi ökar därmed vårt eget erfarenhetslärande. En »lärande organisation« måste bygga på medarbetare som har drivkraft och förmåga att själva ständigt utvecklas. En »lärande organisation« är en organisation, där erfarenhetslärandet från individerna utvecklas till ett gemensamt erfarenhetslärande, där man stöttar varandras och det gemensammas utveckling. Vi måste bli bättre på att skapa en orden »se till att du ger beröm minst tre gånger varje dag« har sagts av, bland annat, läkaren Stefan Einhorn. Som människor och medarbetare behöver vi självkänsla och känna att vi duger och är accepterade även om vi inte är världens vackraste eller världens smartaste. Vi behöver också självförtroende, det vill kultur, där det inte bara är tillåtet utan till och med önskvärt eller självklart att vi ger varandra återkoppling, och gör detta på ett balanserat och utvecklande sätt för att skapa ett bättre individuellt och organisatoriskt lärande. Här, som i så många andra fall, är det naturligtvis chefen som sätter ribban och anger tonen. Du som är chef, be dina medarbetare om återkoppling på ditt ledarskap, ha utvecklingssamtal med dig själv och gör en egen utvecklingsplan. Hur ska du kunna utveckla andra om du inte kan utveckla dig själv? Men glöm heller inte bort att skapa en stolthetsstrategi och receptet att »ge beröm minst tre gånger om dagen«. 47 Bengt Klefsjö har varit anställd vid luleå tekniska universitet sedan starten 1971. han har under nästan 20 år varit professor i kvalitetsteknik och är medförfattare till över 20 läroböcker. s