WE 1
2:2013 | Det LÄRaNDe FÖRetaGet DET FINNS STORA PE
NGAR ATT TjäNA PÅ MÅLINRIkTAT OCh FLExIbELT LäRANDE Det gäller att vara smart. Att hitta de där både enkla och kloka idéerna som gör att människor faktiskt lär sig saker, som sedan också kommer till daglig praktisk nytta. Varje företag måste hitta sin egen väg. »Det finns stora pengar att tjäna. Tumregeln är att en organisation med 10 000 individer tjänar 150-200 miljoner per år på att ha ett målinriktat och flexibelt lärande«, säger konsulten Johan Skoglöf, som här ger några stalltips. teXt PER ARONSSON Johan Skoglöf har arbetat framgångsrikt i många år med olika aspekter på lärande. Exempel på några av hans uppdragsgivare är Ericsson, Volvo, Saab, Toyota, Folksam, CSN, Scania, Lernia och Försvarsmakten. Sedan början av 1990-talet har Johan Skoglöf sett trender komma och gå och han har provat sig fram med olika metoder. Han säger att det självklart inte finns en standardiserad lösning eller sanning. Varje företag har sin resa att göra. »Men det är klart att vissa sanningar är eviga och överförbara från företag till företag. Vad det handlar om är att ta saker och ting vidare utifrån det specifika företagets speciella situation.« varje företag behöver en ordentlig kompetensprocess Det låter kanske enkelt och självklart, men i verkliga livet, där mycket måste skötas och det samtidigt strular och händer oväntade saker, så är det en stor utmaning. Johan Skoglöf förklarar att det som alltid i grunden behövs är en ordentlig kompetensprocess. »Mitt råd till en VD, som inser att något behöver göras, är att inleda med en 6 robust genomgång av vilka kompetenser, som olika individer och grupper inom företaget måste ha. För när man är klar över det, så går det därefter att göra många olika saker på rätt sätt. När man vet vad människor måste kunna, så går det plötsligt att få till det där med målinriktat lärande. Min erfarenhet är att det faller sig helt naturligt. Både ledning och anställda får helt enkelt bra bilder av vad som ska uppnås. En annan absolut nödvändighet är att utvärdera hur det går. Hur ska medarbetarna utvecklas? Vad vill de och vad kan de, som vi inte tillräckligt väl tar till vara på? När man ser omgivningen och förstår sammanhangen så går det genast lättare att omsätta förändringar och genomföra strategier.« För att vara rakt på sak, så finns det pengar att tjäna. Tumregeln är att en organisation med 10 000 individer tjänar 150-200 miljoner per år på att ha ett målinriktat och flexibelt lärande. »Det gamla klassiska sättet med kurser, där nästan alla på företaget är med har många svagheter. Om du inte tillämpar det du har lärt dig på en kurs på två dagar så har du glömt sjuttio procent. Dessutom är det onödigt att lära ut exakt samma sak till människor, som har olika arbetsuppgifter.« På kursgården eller i mobiltelefonen? Det där med att göra »som vi alltid har gjort« tycker Johan Skoglöf är en signal om att det är dags att tänka om. »Jag tror stenhårt på mer flexibla arbetsformer. Det går