WE 1
Det LÄRaNDe FÖRetaGet | 2:2013 exempelvis alldele
s utmärkt att lära ut via e-learning. Tekniken har dessutom gjort det mycket billigare. I stället för att samla säljarna till en kurs så kan de vara ute på fältet och få kursen i sin mobiltelefon. Jag säger inte att det är så det ska göras varje gång, men när det passar så är det en briljant idé.« Johan Skoglöf tror också mycket på att råD och tips från johan sKoglöf • lära sig saker precis när det behövs. Det engelska uttrycket för den tanken är »just in time learning.« »Det vi inte använder glömmer vi fort. Därför är det ingen vits med att lära sig saker och ting flera veckor i förväg. Bättre då att exempelvis skicka ut flera korta filmer, som stöttar uppgifterna precis när något ska genomföras.« Vi lever i en tid som ställer nya och andra krav på både individer och företag. Tillvaron har i och för sig alltid varit föränderlig och en av drivkrafterna bakom tillväxt och utveckling. Det nya i sammanhanget är att det går så mycket fortare nu än för bara några år sedan. »Ja, och bland annat därför har det uppstått en ’mismatch’ mellan utbildningsväsendet och näringslivet. Vad vi ser är att det överlag handlar mer och mer om specialisering. Idag finns betydligt många fler specifika yrken än tidigare. Rollerna och arbetsuppgifterna blir mer unika. Dilemmat är att det är svårt att utbilda för den nya situationen. Skolorna bygger fortfarande på det gamla samhället, där det räckte med att lära sig vissa saker. Det duger inte i dag när det är så mångskiftande.« Det viktiga är inte när och var men däremot hur Med andra ord så är det viktigare än någonsin att lärandet äger rum på företagen. Johan Skoglöf säger att det informella lärandet, alltså det vi lär oss i vardagen och inte alltid tänker på, alltid är betydligt mer omfattade än det formella. För den som vill ha överblick gäller det att ha koll på båda varianterna och förstå mekanismerna. Avgörande är nämligen HUR saker och ting genomförs. »Bra processer och verktyg för att utveckla och implementera kunskaper är vad som behövs. Allt beror på vad som ska läras »Den lärande organisationen blir snabbare och effektivare«, säger kompetenskonsulten Johan Skoglöf. för olika yrkesroller. Breda utbildningar är nästan alltid onödigt dyra. Installatören och säljaren behöver inte kunna samma saker. När lärandet organiseras på ett mer riktat och direkt sätt så blir resultatet alltid bättre. Bra att ha i bakhuvudet är också att ett antal studier visar att åttiofem procent av allt lärande sker i det vardagliga arbetet.« De senaste fem åren har Johan Skoglöf arbetat intensivt med att utveckla Ericssons utbildningsorganisation. »På Ericsson har uppgiften varit att gå från att kränga burkar till att sälja lösningar. Det vi såg var att ansvaret för produkterna, och lärandet kring dem, ska ligga hos projektledningen. Ägarskapet ska inte ligga hos utbildningsorganisationen utan ute i verksamheten. Den viktiga insikten är att de som äger säljfunktionen också vet bäst vilka utmaningarna är.« Att dela kunskap lönar sig Oavsett företag gäller det att skapa ett arbetsklimat, där det finns öppenhet och förtroende mellan människorna. För det är inte självklart att dela med sig av idéer och kunskap. Det är inte alls ovanligt att det uppfattas som en personlig konkurrensfördel att kunna något som ingen annan kan. »Jo, så kan det vara och det är i högsta • Inför processer och metoder som säkrar koppling mellan lärande och organisationens mål. Se till att lärandet kan ske när och var som helst. Komplettera klassrum med enklare e-learning, webbmöten, enkla filmer och så vidare. • • • • Mät effekterna av det totala lärandet och inte bara utbildningstillfällena. Organisera ansvaret för utbildningen nära verksamheten. Fokusera på arbetsprestationer. Inför Performance Management. Gör lärandet tillgängligt just när arbetsuppgifterna utförs. Använd »Performance Support« och »Just In Time Learning«. • • • Stötta det informella lärandet och skapa lärportaler. Formalisera lärande i arbetet. Bygg in i jobbroller och processer. Inför system och miljöer som tillåter anställda att dela med sig och samarbeta runt kunskaper. • Bygg in samarbete och kunskapsdelning i jobbroller, processer och framför allt som en del av kulturen på arbetsplatsen. grad mänskligt. Men när alla märker och förstår att kunskapsdelning gynnar hela organisationen så brukar det lösa sig. Det jag tydligt har sett genom åren är att den lärande organisationen blir snabbare och effektivare. Det gäller allt från att göra vassare affärer till att slussa in nya medarbetare. Slutresultatet blir högre produktivitet per anställd och bättre lönsamhet.« 7