WE 1
2:2013 | Det LÄRaNDe FÖRetaGet ökAR TRyGGhETEN Me
d bättre kompetens Kompetensutveckling är något som ställer stora krav på den enskilda individen. Det räcker inte med att vänta på att chefen ska komma med förslag och idéer. Tvärtom gäller det att våga ta egna initiativ och se till att det händer nya saker. Det säger Unionens analyschef Ulrika Hektor, som har djupa kunskaper i kompetensförsörjning efter att varit Unionens expert på området i många år. teXt PER ARONSSON Givetvis är det framför allt företagets ansvar att kompetensutveckla de anställda. Allt annat vore konstigt. Det är ju i högsta grad en central ledningsfråga. Men det Ulrika Hektor understryker är att det måste vara en levande fråga för alla på ett företag. »Det är en av de absolut viktigaste frågorna för våra medlemmar. Inte minst utifrån perspektivet att allt fler får lämna sina anställningar på grund av kompetensbrist. Just kompetens väger ofta tyngre än anställningsår vid exempelvis neddragningar. Möjligheten att utvecklas i sitt jobb är det som skapar trygghet.« För Ulrika Hektor är det uppenbart att arbetsplatslärande gör människor mer flexibla och trygga i sina yrkesroller. Samtidigt är det också en fråga om konkurrenskraft. »I bransch efter bransch råder stenhård kompetensutveckla i vardagen Vad krävs då för att bli bättre på kompetensutveckling? Ett stort och vanligt dilemma är bristen på tid. Det är så pressat på arbetsplatserna att varken chefer eller anställda känner att de hinner med att göra det som egentligen behövs. Ulrika Hektor förklarar att just därför är det extra angeläget att kompetensutveckling blir en självklar del av arbetsuppgifterna. »Ja, de företag som är duktiga på det här inser att kompetensutveckling är så mycket mer än att skicka de anställda på en kurs. Det som behövs är bra planering och avsättning av resurser i form av både tid och pengar. Att det helt enkelt händer nya saker i det dagliga arbetet. När det sker på ett naturligt sätt, så utvecklas både medarbetarna och företaget.« Det låter ju bra. Men vad innebär det rent konkret? »Givetvis är det olika från arbetsplats till »Det BehöVs Bra planering och resurser i form av både tid och pengar.« konkurrens och då gäller de att ha de bästa medarbetarna, som presterar på toppen av sin förmåga. Det är ett egenintresse för varje företag att ligga i framkant av utvecklingen.« 8 arbetsplats. Något jag tror mycket på är att lära sig av sina arbetskamrater. I stället för att gå på en kurs, så kanske det är bättre att följa med en kollega och göra något som man inte tidigare har gjort. Byta arbetsuppgifter en stund är aldrig fel. För det finns alltid andra saker att ta till sig. Hur ska jag lära mig på bästa sätt? Vad behöver jag för att gå vidare? Var finns det brister i företaget, där jag kan göra skillnad? Den typen av frågor är det bra om alla ställer sig då och då.« Låt inte de anställda halka efter Allt det här kan vara »dubbeljobbigt för arbetsgivare«, som Ulrika Hektor uttrycker det. Att både klara av allt det som ett företag traditionellt ska klara av och »På marknaden råder stenhård konkurrens och då gäller de att ha de bästa medarbetarna, som presterar på toppen av sin förmåga«, säger Ulrika Hektor, analyschef på Unionen. ständigt utveckla verksamheten är tufft men nödvändigt. »En idé är att i utvecklingssamtalen komma överens om x antal utvecklingsaktiviteter varje år, både för företaget och individen. En annan sak är att kompetensförsörjningen också måste innefatta utveckling av de som redan är anställda. Varför glömma bort de människor som finns inom bolaget? För det leder till att de hamnar efter i sin kompetens och det förlorar alla på. Därför är det väldigt viktigt att de befintliga medarbetarna får chansen till vidareutveckling. Att anställa en människa är en stor investering – och att då inte underhålla den investeringen är både dumt och konstigt.«