WE 1
Det LÄRaNDe FÖRetaGet | 2:2013 TäNk EFTER FöRE Ib
land är det självklara inte så självklart. Ett tydligt exempel är idén att skolor och företag ska samverka för att göra utbildningar mer verklighetsanpassade och att eleverna ska slussas in i näringslivet på ett smidigare sätt. Det är helt enkelt ofta svårt att få det att fungera. Läraren Mats Johansson blev nyfiken på hur det kommer sig och försöker nu i sin forskning att hitta såväl förklaringarna som lösningarna. teXt PER ARONSSON foto hANS JOhANSSON Mats Johansson är civilekonom och lärare i ekonomiska ämnen. Sedan år 2000 arbetar han inom Stiftelsen Företagsam med en rad olika projekt, där den gemensamma nämnaren är att koppla samman utbildningar med företag och organisationer. Sedan 2010 finns han också på Internationella Handelshögskolan i Jönköping som deltidsdoktorand och ska doktorera 2017. »Det mesta av forskningsarbetet ligger framför mig, men visst kan jag redan idag tycka till om ett och annat. Det jag vill titta närmare på är om och på vilka sätt samverkan kan vara nyttig för de företag som medverkar.« Räcker inte med att vara snäll Mats Johanssons har arbetat i sju år med att certifiera yrkesinriktade gymnasieutbildningar. Givetvis gav det en rad insikter. Genom åren har han sett många exempel på vad som händer, och kanske mest inte händer, när skolor och företag ska samverka. »Ofta finns det finns en otydlighet i vad samarbetet ska leda till. Skolan är nöjd med att ha fått ett företag som ställer upp och företaget gör det för att vara snällt. Det räcker givetvis inte. När det inte är tillräckligt väl genomtänkt, så blir det inte heller tillräckligt bra, varken för eleverna eller för företaget. »Det gäller att inte underskatta hur knivigt det är, men inte heller överskatta det. Åter igen, tänka till före och ha tydliga mål är nog viktigast av allt. Jag är ganska säker på att det är bästa sättet att lyckas med ett konkret samarbete.« Mats Johansson nämner ett handelsföretag han känner till som ett gott exempel. »Där tog man sig tid att verkligen lyssna på eleverna. Alla i företaget fick reflektera över vad eleverna tyckte och tänkte. Till exempel vad de sa om exponeringen av varor i butiken. Det var ett utbyte av tankar och idéer, som ledde till ökad kunskap och förändringar för alla involverade. Båda parter kände sig delaktiga och blev mer engagerade.« Det finns en hel del skolor, som arbetar »Bra idéer har ingen åldersgräns«, säger Mats Johansson. Därför gäller det att redan från början hitta det ömsesidiga givandet och tagandet. Att göra det tydligt vad som ska göras och varför. Det brister förvånansvärt ofta, enligt min erfarenhet. Här gäller det att tänka till före. Att båda parter enas om vad som ska genomföras och att där finns en gemensam målsättning.« Mats Johansson betonar att samverkan är resurskrävande. Just därför är det något som företag drar sig för. När skolan knackar på dörren, så känns det som ett problem snarare än en möjlighet. »Ja, det är synd. För så behöver det absolut inte vara. Tvärtom, en välplanerad praktikperiod leder till vinster för alla inblandade. Elever blir bättre förberedda för yrkeslivet och företag kan rekrytera unga medarbetare, som direkt kan kliva in och göra nytta.« Lyssna och lär Mats Johansson budskap kan sammanfattas med att bara för att det är svårt, så är det inte omöjligt. med fadderföretag, där de studerande följer företaget i två-tre år. Mats Johansson säger att det finns företag, som i det sammanhanget upplever att de ger utan att få något tillbaka. »Men det finns också goda exempel. Jag känner till ett stort företag där eleverna, hade synpunkter på de ekonomiska rutinerna. Det är ingen liten sak att få ett företag att ändra på hur de har skött ekonomin i femton år, men det var precis vad som hände. Bra av eleverna men också av företaget som vågade agera prestigelöst. Bra idéer har ingen åldersgräns.« viktigt med långsiktighet Lyhörd kommunikation mellan de olika parterna är A och O – och tålamod. »Ja, det behövs eftersom det hör till sakens natur att eleven från början inte bidrar med så mycket. Han eller hon måste få chansen att lära sig företaget. Därför gäller det att bygga långsiktiga processer. Bolaget behöver lägga tid och resurser på att det blir rätt saker som eleven är inblandad i, men huvudansvaret för samverkan i utbildningen måste givetvis ligga på skolan.« 9