Budgetunderlag 2021–2023 1
Budgetunderlag 2021–2023 Svensk kulturpolitik bas
erar sig på värden som yttrandefrihet, mångfald, kvalitet och tillgänglighet. Att vår utrikespolitik uppfattas bygga på ömsesidighet och vara responsiv är också ett skäl att IFACCA vill förlägga konferensen här. I en internationell kontext kan Sveriges kulturpolitiska mål inspirera när det handlar om att skapa förutsättningar för konstnärlig frihet. Den grundlagsstadgade yttrandefriheten ligger till grund för kulturpolitiken och inom IFACCA ses Sverige ofta som ett föredöme, både vad gäller konstens och kulturens roll i samhällsutvecklingen, men också som en innovativ nod. I vissa länder minskar utrymmet for konstnärer och kulturaktörer att hävda och utöva sina rättigheter och repressiva miljöer skapar svårigheter för vissa att utveckla sitt konstnärskap. Brist på skydd för konstnärer och kulturaktörer som utsätts for hot och våld är vanligt förekommande. Straffrihet är också ett stort problem, liksom självcensur. En grundläggande förutsättning för ett vitalt kulturliv är goda villkor for konstnärer och kulturaktörer, men villkoren är ofta bristande. Det är därför relevant att genomföra insatser som kan förbättra konstnärers och kulturaktörers villkor att vara professionellt verksamma. Betydelsen av fungerande upphovsrättsliga system är stor. Sverige har genom såväl myndigheter som organisationer lång och gedigen erfarenhet gällande utformning och genomförande av kulturpolitiska insatser, utveckling av en stark kulturell infrastruktur med självständiga kulturinstitutioner, fri organisering av kultursektorn och civilsamhällesorganisationer samt fungerande upphovsrättsliga system (inklusive kollektiva avtalslicencer). Att arrangera en konferens av det här slaget ger möjlighet att skapa diskussion på ett globalt plan kring för Sverige angelägna kulturpolitiska frågor. Genom Unesco stöder Sverige arbetet med implementering av kulturpolitik och förutsättningar för ett fritt och mångfaldigt kulturliv globalt, i linje med Unescos mångfaldskonvention. Unesco samarbetar med IFACCA, och IFACCA:s värdering och prioriteringar överensstämmer väl med de frågor Sverige arbetar för globalt. Konferensen kan också skapa förutsättningar för en strukturerad dialog och samarbete kring hur kulturpolitiska och utrikespolitiska prioriteringar kan samspela. Detta är något som regeringen framhållit i många sammanhang, inte minst när det gäller biståndspolitiken. Kulturrådet har uppmärksammat att det finns behov av, och en vilja att, stärka och utveckla kulturpolitiska strukturer samt att stärka och utveckla grundläggande kulturell infrastruktur i det globala syd. Genomförande av konferensen skulle även falla inom ramen för flera av Sveriges biståndsstrategier och tematiska prioriteringar. Att arrangera konferensen förutsätter utvecklade samarbeten över myndighetsgränser, både mellan kulturmyndigheter men också med utrikespolitiska myndigheter såväl som andra politikområden, som exempelvis utbildnings- och näringspolitik. För Kulturrådets del skulle möjligheten att stå värd för ett World Summit innebära en kunskapshöjning i relation till globala utmaningar och möjligheter för kulturpolitiken. En förutsättning för att kunna arrangera en konferens av detta slag är att myndigheten får tillfälliga förstärkningar. Kulturrådet bedömer att totalt 10 miljoner kronor måste tillföras anslag 1:1 ap. 1 Statens kulturråd. Kulturrådet föreslår att 2 miljoner kronor tillförs anslaget 2021 och 8 miljoner kronor 2022, som är året för genomförandet. Bedömningen har gjorts utifrån IFACCA:s uppskattning av en budget för arrangemanget exklusive deltagaravgifter etc. 18/38