Budgetunderlag 2021–2023 1
Budgetunderlag 2021–2023 4. STATSBIDRAGET TILL KU
LTURSKOLOR Prioriterade behov: - Bidrag till kulturskolan om 100 000 tkr bör införas som ett årligen återkommande anslag fr.o.m. år 2021 inom anslag 1:2 Bidrag till allmän kulturverksamhet, utveckling samt internationellt kulturutbyte och samarbete ap.11 Regeländringar: - Uppdraget att bedriva ett nationellt kulturskolecentrum bör framgå av Kulturrådets instruktion. 4.1. Permanenta bidraget till kulturskolor Bidrag för utveckling av kulturskolornas verksamhet i landets kommuner är en del av regeringens satsning på kulturskolor, som beskrivs närmare i propositionen En kommunal kulturskola för framtiden - en strategi för de statliga insatserna16 som beslutades 2018. Ett årligt bidrag om 100 miljoner kronor till kommuner som bedriver kulturskoleverksamhet har funnits på Kulturrådet redan sedan 2016. Vid budgetbehandlingen i december 2018 försvann bidraget, men återinfördes i vårändringsbudgeten med 50 miljoner kronor för 2019. I budgetpropositionen för 2020 är ett bidrag till kulturskolan om 100 miljoner kronor årligen angivna endast för åren 2020–2022. Kulturrådet bedömer att ett statligt stöd för utveckling av kulturskolornas verksamhet stimulerar verksamheterna att bland annat förnya utbudet i kulturskolan och att nå nya målgrupper. Sedan starten har 85 procent av alla kommuner sökt bidraget någon gång. Bidraget har gått till utvecklingsinsatser utifrån kommunernas egna behov. Enligt förordningen har kommunerna kunnat söka bidraget bland annat för att göra den kommunala kulturskoleverksamheten mer jämlik, förbättra möjligheterna för barn och ungdomar att delta i verksamheten samt fördjupa och bredda undervisningen.17 Bidraget har bland annat använts till att prova nya metoder, arbeta med riktade insatser eller att nå nya målgrupper. Förordningen anger också att bidrag även får ”lämnas till en kommun som till följd av att den har vidtagit kvalitetshöjande åtgärder i verksamheten har en hög elevavgift och ser ett behov av att sänka avgiften” (3§). De redovisningar som hittills har inkommit visar att många nya barn och unga har hittat till kulturskolan tack vare bidraget. Det gäller bland annat elever från områden med inget eller lågt deltagande i kulturskolorna, barn med funktionsnedsättningar, nyanlända och tonåringar. Verksamheten har organiserats på nya sätt genom att erbjuda undervisning i grupp, kortkurser, lovverksamhet och öppen verksamhet. Flera kommuner har spridit verksamheten geografiskt från centralorten exempelvis till skolor i kommunens ytterkant och startat nya samarbeten, ofta med andra kommunala verksamheter som fritidsgården eller biblioteket, men även med det civila samhället. Kulturskolecentrum, som inrättades 2018, stödjer kulturskolorna och deras huvudmän i att utveckla sin verksamhet genom en rad olika insatser. Centret arbetar bland annat med 16 Prop. 2017/18:164 17 Förordning (2018:1548) om statsbidrag till kommuner som bedriver kulturskoleverksamhet 19/38