Budgetunderlag 2021–2023 1
Budgetunderlag 2021–2023 att samla in statistik,
kartlägga utbildnings- och utvecklingsbehov, följa och sprida forskning samt erbjuda stöd till verksamhetsutveckling och samverkan. I uppdraget ingår också att lyfta och sprida goda resultat och lärande exempel. Det statliga stimulansbidraget är en betydelsefull del i uppdraget för det nationella kulturskolecentret, eftersom bidraget ger staten möjlighet att stödja kulturskolans verksamhets- och metodutveckling. Kulturrådet föreslår mot denna bakgrund att bidraget om 100 miljoner kronor från och med 2021 permanentas inom anslag 1:2 Bidrag till allmän kulturverksamhet, utveckling samt internationellt kulturutbyte och samarbete ap. 11 för att fortsatt stimulera utveckling genom att bland annat bredda och fördjupa kulturskolans utbud och undervisning, att genomföra särskilda insatser för att nå nya målgrupper samt genomföra satsningar för att stärka verksamheten i områden med socioekonomiska utmaningar eller i glesbygd. Kulturrådet föreslår samtidigt att syftet att sänka elevavgifter tas bort, eftersom det i praktiken är svårt att tillämpa en sådan skrivning. En revidering av Förordning (2019:470) om statsbidrag till kommuner som bedriver kulturskoleverksamhet föreslås genom att de två sista meningarna stryks i 3§.18 4.2. Styrning av uppdrag om Kulturskolecentrum genom instruktion Kulturrådet fick 2018 i uppdrag att inrätta och bedriva ett särskilt center för kulturskolefrågor, i enlighet med propositionen En kommunal kulturskola för framtiden – en strategi för de statliga insatserna. Detta nationella kulturskolecentrum stödjer kulturskolorna och deras huvudmän i att utveckla sin verksamhet genom en rad olika insatser såsom beskrivits ovan. För närvarande framgår uppdraget endast av myndighetens regleringsbrev. För att öka tydligheten kring myndighetens roll och samlade uppdrag bör detta i stället framgå av instruktionen (förordning (2012:515) med instruktion för Statens kulturråd). 18 Dessa bestämmelser föreslås utgå: ”Statsbidrag får även lämnas till en kommun som till följd av att den har vidtagit kvalitetshöjande åtgärder i verksamheten har en hög elevavgift och ser ett behov av att sänka avgiften. Med hög elevavgift avses en avgift som motsvarar eller överstiger den genomsnittliga elevavgiften vid landets samtliga kommunala kulturskolor.” 20/38