Budgetunderlag 2021–2023 1
Budgetunderlag 2021–2023 ansökningar innebär att
kontrollen av ansökningarna tvingas ske mer översiktligt. En mer ytlig granskning ökar risken för att projekt som inte uppfyller bidragets krav får bifall. 5.1.3. Målgruppen behöver begränsas genom att förskolan lyfts ut Med den nuvarande ekonomiska ramen och utformningen av bidraget hårdnar konkurrensen till grundskolans nackdel. Att lyfta ut förskolan och minska målgruppen till grundskolan och förskoleklassen skulle ge mer pengar per barn i dessa skolformer. Bidragets begränsade resurser skulle då kunna riktas dit de behövs mest enligt Kulturrådets bedömning. Förskolan bör mot bakgrund av detta strykas ur 1 § i Förordning (2007:1436) om statsbidrag till kulturell verksamhet i skolan. 5.2. Anslagssparande När skolhuvudmännen redovisar hur bidragsmedlen använts föregående skolår, visar det sig hos mer än en tredjedel av mottagarna att bidragsmedlen inte kunnat utnyttjas fullt ut. Det innebär att relativt stora belopp återbetalas till Kulturrådet under november och december månad varje år. Huvudmännens skäl till återbetalningar är rimliga, motiverade och beror främst på faktorer som inte kunnat förutses på förhand som personal- eller organisationsförändringar. Dessutom är det svårt för skolhuvudmän att beräkna exakta kostnader då en an ansökan från en kommun eller annan huvudman kan omfatta en mängd olika skolenheter. Eftersom återbetalningarna sker sent på året är det svårt att på ett tillfredsställande och kvalitetssäkert sätt kunna förstärka bidragsgivningen med återbetalade medel före utgången av året. Om dessa pengar i stället kunde fördelas som bidrag efterföljande år skulle de utgöra en förstärkning inom den ordinarie bidragsfördelningen. För att kunna utnyttja bidraget till fullo och samtidigt ge bättre förutsättningar för att förstärka professionell kulturverksamhet i skolan anhåller Kulturrådet om ett anslagssparande om 3 procent på anslag 1:3 Skapande skola. 22/38