Budgetunderlag 2021–2023 1
Budgetunderlag 2021–2023 7. TEATER, DANS, MUSIK O
CH ÖVRIG SCENKONST Prioriterade behov: - 2 000 tkr årligen fr.o.m. 2021 tillförs anslag 2:2 ap. 1 Bidrag till den fria scenkonsten, arrangörer, fonogramverksamhet och vissa aktörer av kulturpolitiskt intresse. - Kulturrådet föreslår att regeringen gör en översyn av stödet till vissa aktörer av kulturpolitiskt intresse som anges i Kulturrådets regleringsbrev under anslag 2:2 ap. 1, där åtta verksamheter pekas ut som mottagare at statsbidrag. Anslag 2:2 ap. 1 Bidrag till den fria scenkonsten, arrangörer, fonogramverksamhet och vissa aktörer av kulturpolitiskt intresse fick från 2018 en länge efterfrågad förstärkning och uppgår i dag till knappt 214 miljoner kronor. Det är dock önskvärt att anslaget kontinuerligt förstärks så att Kulturrådet ges förutsättningar att beakta de löpande kostnadsökningarna och utvecklingsbehoven på området. Förstärkningen av anslaget har bland annat bidragit till att nya aktörer beviljats bidrag, såsom aktörer inom samtida cirkus. 7.1. Förstärkning av den musikaliska scenkonsten Anslag 2:2 ap. 1 Bidrag till den fria scenkonsten, arrangörer, fonogramverksamhet och vissa aktörer av kulturpolitiskt intresse har tillförts två miljoner kronor under perioden 2017-2020 för en förstärkning av den musikaliska scenkonsten som syftar till ett fortsatt brett utbud av hög kvalitet och god tillgänglighet till musikverksamheter i hela landet. Medlen tillfördes till följd av en ändring av avdragsregler vid anställning av musiker. Det är kostnadsökningar som kommer att kvarstå även efter 2020, såsom har beskrivits i stycket om regional kulturverksamhet (se avsnitt 2.1). Vi vill därför understryka vikten av att förstärkningen om två miljoner kronor permanentas. 7.2. Översyn behövs av anslaget till vissa aktörer av kulturpolitiskt intresse Regeringen pekar i Kulturrådets regleringsbrev särskilt ut åtta aktörer av kulturpolitiskt intresse under anslag 2:2 Bidrag till vissa teater-, dans- och musikändamål ap.1. Dessa är Dansnät Sverige, Eric Ericsons Kammarkör, Eric Sahlström-institutet, Ulriksdals slottsteater (Confidencen), Internationella Vadstena akademin, Kungl. Musikaliska Akademien, Orionteatern och Strindbergs Intima Teater. Bakgrunden till detta urval av aktörer vilar sannolikt i flera fall på en lång historia och har komplexa skäl. Kulturrådet måste dock konstatera att det är svårt att finna en tydlig struktur för det statliga åtagandet. Flera av aktörerna har varit utpekade under lång tid. Antalet har varierat något och den senast tillkomna aktören är Dansnät Sverige, som till skillnad från övriga enskilda verksamheter är ett turnénätverk för samtida dans med flera olika parter spridda i landet. Kulturrådet menar att det skulle vara värdefullt att regeringen gör en översyn av stödet till ”vissa aktörer av kulturpolitiskt intresse”. En del av verksamheterna kan anses ha mer lokal och regional betydelse än nationell. Vi bedömer även att de utpekade aktörerna uppfyller de nationella kulturpolitiska målen i olika grad. En översyn av stödet har aktualiserats ytterligare genom införandet av kultursamverkansmodellen, där en grundtanke är att flytta ansvaret för beslut om statliga medel inom ett antal områden till den regionala nivån. Flertalet av de utpekade aktörerna har finansiering även från regional nivå och det vore här naturligt för den statliga nivån att föra en dialog med 27/38