Budgetunderlag 2021–2023 1
Budgetunderlag 2021–2023 9.2.4. Ökade krav avseen
de informationssäkerhet Kraven från regeringen på myndigheternas säkerhet har samtidigt skärpts. Ökade krav finns avseende informationssäkerhet för samhällsviktiga och digitala tjänster.24 Dataskyddsförordningen och dataskyddslagen ställer krav på myndigheters arbetssätt.25 Utöver formella krav finns ett behov av ökat säkerhetsmedvetande och analys till följd av en ständigt föränderlig omvärld. Detta gäller även samhällbärande verksamhet som Kulturrådets. För att säkerställa efterlevnad av bland annat dataskyddsförordningen, dataskyddslagen och kraven i föreskrifterna från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap måste hanteringen av alla informationstillgångar ske med utgångspunkt i ett riskbaserat säkerhetsarbete och informationssäkerheten hanteras integrerat i myndighetens ledningssystem. Ett systematiskt riskbaserat informationssäkerhetsarbete kräver ökade resurser i form av en informationssäkerhetssamordnare för att leda arbetet med att ständigt förbättra säkerheten med stöd av ISO/IEC 27001. Vidare behövs resurser för utveckling av, och åtgärder i, informationssystem med säkerhet och dataskydd som standard. Det behövs också för att införa och samordna åtgärder för den administrativa säkerheten i våra system. 9.3. Samla förvaltningskostnaderna inom ett anslag Kulturrådet menar att det vore mer ändamålsenligt, tydligt och transparent om det kan ske en renodling av finansieringen så att samtliga förvaltningsuppgifter finansieras via förvaltningsanslaget. Kulturrådet föreslår därför att totalt 42,6 miljoner kronor årligen överförs från övriga anslag till Kulturrådets ramanslag 1:1 ap. 1 med följande fördelning: • från anslag 1:2 ap. 1: 11,5 miljoner kronor • från anslag 1:2 ap. 9: 5 miljoner kronor • från anslag 1:2 ap. 11: 3 miljoner kronor • från anslag 1:3 ap. 1: 5,3 miljoner kronor • från anslag 1:6 ap. 1: 3 miljoner kronor • från anslag 2:2 ap. 1: 4,8 miljoner kronor • från anslag 3:1 ap. 1: 10 miljoner kronor Det är medel som i dag enligt myndighetens regleringsbrev för 2020 får användas för administration, uppföljning, främjande och genomförande av verksamheten. I tillägg föreslår Kulturrådet att 1 miljon kronor överförs från anslaget för Bidrag till bildoch formområdet (4:4). Detta ger totalt en överföring av 43,6 miljoner kronor till anslag 1.1. Anslaget för bidrag till bild- och formområdet (4:4) är för närvarande det enda anslag där Kulturrådet inte ges någon möjlighet genom regleringsbrevet att använda medel till administration och genomförande av verksamheten (i enlighet med den nuvarande finansieringsmodellen). Vi menar därför att det är motiverat att flytta 1 miljon kronor från anslaget för att kunna bekosta en del av utgifterna för administration, uppföljning och främjande arbete. Detta särskilt mot bakgrund av att anslaget från och med 2018 tillfördes 12 miljoner kronor, vilket var välkommet men har inneburit en ökad arbetsmängd. Summan skulle motsvara cirka 2,5 procent av det totala anslaget 4:4, vilket kan jämföras med de nuvarande villkoren för exempelvis anslag 2:2 bidrag till den fria 24 Förordning (2018:1175) om informationssäkerhet för samhällsviktiga och digitala tjänster 25 Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 av den 27 april 2016 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG (allmän dataskyddsförordning). 33/38