Vårdguiden Omslag 1
Vårdguiden Notiser
Vårdguiden Innehåll och krönika
Vårdguiden Nytt namn & nummer
Vårdguiden Jag möttes av en sådan medkänsla
Vårdguiden Tveka inte att ringa! råd & hjälp Stock
holm har heller ingen betydelse, eftersom deras beslut fattas på samma grund. Alla sjuksköterskor som svarar på 1177 Vårdguiden utgår från gemen samma kriterier: Dina symtom, hur brådskande det är och vilken hänvisning som är lämplig – ambulans, akutmottagning, närakut eller vårdcentral. Många samtal slutar med egenvårdsråd; den som ringer klarar situationen på egen hand med sjuksköterskans stöd och hjälp. I vissa fall kan sjuksköterskan hänvisa dig direkt till en specifik vårdenhet och även boka in besöket. n Sjuksköterskorna på sjukvårdsrådgivningen svarar dygnet runt, året runt. Gun Öhrling på sjukvårdsrådgivningen: Klockan var 21.23 den där sensommarkvällen när Gun Öhrling tog emot ett samtal från en man som hade fått förmaksflimmer. Han befann sig tillfälligt i Byxelkrok och visste inte vart han skulle vända sig för att få hjälp. – Jag minns samtalet. Vi fick så bra kontakt, säger hon. Det tyckte patienten också, och skickade ett kort med stort tack för det stöd han fick. – Det var jätterart av honom. Jag är glad att jag kunde hjälpa till, säger Gun och ler. – Det var jätterart av honom att skicka kort och tacka. Jag är glad att jag kunde hjälpa till, säger Gun Öhrling, sjuksköterska på 1177 Vårdguiden. FOTO: ULF HUETT En bra dag på jobbet tar hon emot 50 samtal under ett femtimmarspass. Även om samtalen till 1177 Vårdguiden handlar om väldigt många olika saker, är det en hel del som ringer om just hjärtbesvär. När hon bedömer att patientens tillstånd är mycket allvarligt eller rent av livshotande kan hon koppla över till 112. – Att ha känningar eller ont i hjärttrakten kan vara förknippat med ångest och då känner många en trygghet i att kunna ringa till oss, säger Gun. När en orolig patient eller närstående ringer 1177 gäller det att sjuksköterskan som svarar ställer rätt frågor, menar Gun. 1177 Vårdguiden nr 4 2013 –Tveka inte att ringa! – Men det är också viktigt att vara empatisk och deltagande. Man måste förmedla att man är säker så att patienten känner sig trygg, säger hon. Gun Öhrling har arbetat med sjukvårdsrådgivning per telefon i fyra år. Innan dess hann hon arbeta inom flera olika specialiteter som till exempel infektion, medicin, kirurgi, ortopedi, gynekologi, hud, reumatologi, urologi och psykiatri. I sitt jobb på 1177 Vårdguiden har hon nytta av sin breda kunskap och långa erfarenhet. – Det gäller alla här. De är erfarna sjuksköterskor, säger Gun Öhrling. Hon gillar att vara omgiven av duktiga kollegor och att jobbet är så omväxlande. – Här är ingen dag den andra lik. Alla samtal är unika. Och visst känner man att man gör skillnad, särskilt i de fall då patienten själv inte har förstått hur allvarligt det är, säger hon. Gun Öhrlings budskap till allmänheten är rakt och enkelt: – Tveka inte att ringa till 1177 Vårdguiden om du behöver råd och stöd. Ring oss hellre en gång för mycket än en gång för lite! n 7 FOTO: ULF HUETT
Vårdguiden Terapi via internet
Vårdguiden Doktorn kan komma
Vårdguiden Dålig andedräkt
Vårdguiden Fett rätt med rätt fett
Vårdguiden Frågor & svar om din journal
Vårdguiden Var lugn, det är krupp
Vårdguiden Säg aaah!
Vårdguiden Så slipper du smittan
Vårdguiden Köp inte antibiotika utomlands!
Vårdguiden Moderna åkommor
Vårdguiden Aktuellt i vården
Vårdguiden Omslag-baksida