Advokaten 1
Gästkrönika GästkRöNiköR MåRtEN schultz Advokaten
måste föra ut sitt budskap även på Internet för en tid sedan var jag i kontakt med en person – en agent – som företräder åtskilliga internationella stjärnor i en viss nisch. Agenten var förbryllad. En av hans klienter hade blivit ärekränkt i Sverige. Såvitt jag kunde bedöma så var förtalsbrottet i sig klart: En falsk och djupt kränkande uppgift fick stor spridning och medförde stora skador (ekonomiskt och ideellt). Agentens fundering rörde emellertid det svenska ombudet. Han hade nämligen kommit i kontakt med en stor svensk advokatbyrå som skulle företräda klienten. Men det fanns ett problem. Advokatbyrån ville att uppdraget skulle vara hemligt. Agenten, van vid att arbeta med media, hade tänkt sig att väcka uppmärksamhet kring behandlingen av hans klient. Rättsliga åtgärder skulle kombineras med ett pressmeddelande för att ge en motbild till lögnerna från svensk press som spritts runt globen. Problemet var bara att advokatbyrån inte ville att deras namn skulle förekomma i något sammanhang. Agenten kunde således inte skriva i pressmeddelandet vilken byrå som företrädde klienten. Byrån var orolig för publiciteten, nämligen. Trots att den företrädde ”the good guy”. Agenten och klienten visste inte vad de skulle tro. Skämdes advokatbyrån för sin klient? Vad är det för ett konstigt land, Sverige, där advokatbyrån inte vågar stå för att de företräder sina klienter? iBLand tycks det mig som att advokater verkar tro att deras uppdrag är inskränkt till att skriva avtal eller sörja för finansieringen eller försvara den tilltalade. Men så är det inte. Advokatens uppdrag går många gånger längre än så. Advokaten kan vara klientens livlina, hennes enda möjlighet att nå fram med sitt budskap, hennes tröst, hennes enda pålitliga anförvant. Det kan gälla även om klienten är 24 ett företag (även om det då är i förhållande till de fysiska personerna bakom eller framför klienten som de särskilda relationerna kan aktualiseras). Vissa advokater har en annan syn på sitt uppdrag än affärsbyrån i kontakt med agenten ovan. Det tycks som att försvarsadvokaterna ofta är bättre på att lyfta blicken från inlagor och avtal än affärsjuristerna. Samma dag som detta skrivs har försvarsadvokaterna Peter Althin och Anton Strand i DN en debattartikel för sin klient Mehdi Gehzalis räkning där de förklarar klientens bevekelsegrunder i samband med den omtalade resan till Pakistan. Althin och Strand visar genom sitt exempel att en advokat i dag inte alltid kan inskränka sitt uppdrag till det snävt juridiska. Ibland krävs det andra åtgärder, andra insatser. Och advokater med självförtroende inser att man inte alltid måste kalla in PR-konsulter för att tillvarata sin klients intressen även när det fordras okonventionella åtgärder. Så svårt är det inte att skriva en debattartikel. för kLienten Är det viktigaste upplevelsen av lojalitet och trygghet. Oavsett om det är en försvarare eller en affärsjurist som anlitats så måste klienten kunna räkna med att advokaten företräder hennes intressen. Då går det inte att vara undfallande eller rädd för journalister längre. Framför allt så går det inte att bibehålla de skygglappar som skalar bort allt som inte hör till juridiken från uppdraget. Advokater, liksom alla vi andra, verkar i ett väsentligen förändrat samhälle jämfört med för tjugo år sedan. Informationssamhället har raserat strukturer – och byggt nya strukturer. Tidigare följde informationsprivilegier med social status: Om advokaten eller direktören uttalade sig kunde de räkna med att ordet kom fram, delvis i alla fall, just eftersom uttalandet kom från advokaten eller direkAdvokaten Nr 9 • 2009