WE 1
WE SCANIA SNACKAR INTE
WE VÄRLDENS STÖRSTA NEUTRONKÄLLA
WE HÅLLBARHET ETT KONKURRENSVAPEN
WE SKF MÖTER VÄRLDEN
WE FOKUS PÅ NOGGRANNHET 2:2016 | HÅLLBAR HÅLLBARHE
T NOGGRANNHET ett viktigt ledord Vad kännetecknar en hållbar produkt? På SKF görs en noggrann urskiljning innan en produkt placeras i koncernens portfölj och kan säljas som hållbar. TEXT EWA ARVE FOTO SKF Livscykel för SKFs produkter Slutförbrukning Användning för start/stoppsystem i bilar. Produkterna presenteras först för en intern grupp av personer, som tar ställning till om lösningen möter kraven som ställs för att ta plats i portföljen. Beslutsunderlag och kommunicerade resultat granskas av tredje part. »Vi vill se till att kunna definiera, mäta och verifiera miljönyttan«, säger Magnus Rosén. Transport och distribution SKFs tillverkning Råmaterial och komponenter Skräddarsyr och reparerar Typiska tjänster inom SKFs BeyondZeroportfölj är renovering av spindlar, lager och växellådor. Koncernen har tagit hållbarhet och effektivitet till ytterligare en nivå genom att driva service-center för dessa tjänster runt om i världen. »När exempelvis en spindel inte längre SKFs BeyondZero-portfölj inkluderar idag cirka 60 produkter. Dessa uppfyller speciella kriterier och har granskats av en tredje part: »Vi är noggranna vid vår urskiljning av BeyondZero-produkter. De ska uttalat ge en miljöfördel i jämförelse med de vanligaste alternativen på marknaden med hänsyn tagen till hela livscykeln. Vi delar upp produkterna i två kategorier där den ena gruppen har en bra miljöprestanda i sig själv, tack vare exempelvis lägre friktion eller lägre vikt. De är så att säga designade för miljön«, säger Magnus Rosén, Senior Sustainability Advisor på SKF i Göteborg. Den andra kategorin är produkter som är tillämpade för miljön och gör det möjligt att uppnå förbättringar i systemet där de används, exempelvis sensorlager 14 14 fungerar som den ska så tar vi in den för felsökning och reparation. Då sparas 90 procent av den energi som skulle förbrukats om vi hade avstått från att laga spindeln för att i stället tillverka en ny«, berättar David Berndtsson, chef för spindelservice på SKF i Göteborg. Även kunden sparar pengar på en reparation. De slipper köpa en ny produkt och får tillbaka en spindel i nyskick till hälften av priset för en ny. »Inom SKF lär vi oss även mycket genom denna verksamhet. Efter särmontering sparar vi information om detaljer vid exempelvis felsökningen. Det blir till en historik för varje enskild spindel. Vi kan genom detta arbete på ett bättre sätt skräddarsy produkter till varje kund och lämna förslag på förbättringar, såsom tätningar och smörjning. Och dessutom göra spindlarna ännu mer effektiva och anpassade till kundens körsätt«, säger David Berndtsson. HÄR UTBILDAS MORGONDAGENS LEDARE Inom ramen för det tvärvetenskapliga forskningsprogrammet »Mistra Center for Sustainable Markets« utbildar sedan 2015 Handelshögskolan i Stockholm morgondagens företagsledare inom hållbarhet. TEXT EWA ARWE FOTO HANDEL SHÖGSKOLAN I STOCKHOLM »SKF:s produkter ska uttalat ge en miljöfördel i jämförelse med de vanligaste alternativen på marknaden«, säger Magnus Rosén, Senior Sustainability Advisor på SKF i Göteborg. Stålåtervinning SKF återtillverkning
WE HÄR UTBILDAS MORGONDAGENS LEDARE
WE INDUSTRINS FRÄMSTA UTMANINGAR
WE VI SKA BLI GLOBALT LEDANDE
WE ÅTGÄRDSPROGRAM FÖR EN SMARTARE INDUSTRI
WE IoT OCH UNDERHÅLL
WE FRAMTIDENS SMARTA UNDERHÅLL
WE UNDERHÅLL MED NYTT INNEHÅLL
WE LITA PÅ LEVERANTÖRERNA
WE DATAANALYS ÄR EN KONSTFORM
WE SOCIALT ANSVAR ÄR LÖNSAMT I NEPAL
WE KRÖNIKA: DET GLOBALA TRYCKET ÖKAR!