WE 1
WE SCANIA SNACKAR INTE
WE VÄRLDENS STÖRSTA NEUTRONKÄLLA
WE HÅLLBARHET ETT KONKURRENSVAPEN
WE SKF MÖTER VÄRLDEN
WE FOKUS PÅ NOGGRANNHET
WE HÄR UTBILDAS MORGONDAGENS LEDARE
WE INDUSTRINS FRÄMSTA UTMANINGAR
WE VI SKA BLI GLOBALT LEDANDE
WE ÅTGÄRDSPROGRAM FÖR EN SMARTARE INDUSTRI
WE IoT OCH UNDERHÅLL
WE FRAMTIDENS SMARTA UNDERHÅLL
WE UNDERHÅLL MED NYTT INNEHÅLL
WE LITA PÅ LEVERANTÖRERNA
BUSINESS EXCELLENCE | 2:2016 »Vi har utgått ifrån
att med den ökade digitaliseringen kan allt fler saker, apparater och komponenter idag med hjälp av sensorer och IT tala om för oss hur de mår. Denna tillgång till tillståndsdata öppnar helt nya möjligheter till förbättringar inom underhåll«, säger Åsa Rudström. Projektet har bland annat rymt två fallstudier med Siemens Industrial Turbomachinery och Euromaint Rail. Den andra fallstudien med Euromaint Rail har handlat om att få driftsäkrare fordon och ett mer optimerat underhåll. Bland annat har möjligheterna undersökts att gå från ett förutbestämt, kilometerbaserat underhåll till ett underhåll optimerat efter komponentens faktiska livslängd, oavsett system eller tillverkare. Optimera tidpunkten för underhåll »Vi har velat optimera tidpunkten för när det är bäst att gå in och göra underhåll. Vi har experimenterat inom flera områden med att förädla underhållsplaner baserade på kalendertid, kilometer, KWh eller annat. När det gäller Euromant Rail har vi bland annat haft tillgång till data från tåg - hur många kilometer har tåget körts och hur många gånger dörrarna har öppnats. På tågsidan ska dörren ha underhåll efter ett visst antal km. Men hur långt dörren har åkt spelar egentligen ingen roll, det är viktigare hur den har använts. Bara genom att räkna om från km till öppningar finns det väldigt många besparingar att göra genom att undvika slöseri i form av onödigt underhåll«, säger Åsa Rudström och fortsätter: »Problemet med många grova underhållsplaner - även om de är väl underbyggda – är att de är generella och oflexibla. De tar inte hänsyn till individuella enheter eller oförutsedda händelser« Ett annat alternativ vore att istället sätta in sensorer, som indikerar hur sliten dörren är. Men även sensorer måste underhållas och det är inte alltid lätt att mäta det man vill. »Målet med projektet har varit att uppnå den »hållbara hållbarheten« och komma så nära den optimala tidpunkten för underhållsinsatser som möjligt. Vi vill skapa beslutsstöd för andra processer. Det är oftast många företag involverade i hela produktionskedjan. En annan viktig fråga är därför: Om vi nu utnyttjar data och analys för ett smartare underhåll – hur ska vi då bäst fördela alla investeringskostnader och vinster?« Utmaning att få det gamla att samverka med det nya »Hur ska man kunna kombinera den nya teknologin med stora investeringar och mycket data och molntjänster med all gammal teknologi som fortfarande finns och kommer att finnas kvar inom industrin? Hur ska vi på bästa sätt kombinera nya och gamla utrustningar? Vi måste ha en plan även för detta. Det är en mycket viktig del i hållbarhetstänkandet. Dessutom behöver industrin enkla och lättillgängliga beslutsstöd. »Alla kan inte själva göra analyserna. De som kan måste se till att skapa enkla verktyg, som andra kan använda. Det finns redan idag molnplattformar, som med hjälp av maskininlärningsalgoritmer använder sig av visualisering och på vilka industrin kan applicera data och få ut enkla analyser«, säger Åsa Rudström. Vi måste hitta nya nyckeltal som visar på nyttan Än så länge är det inte särskilt många industrier som utnyttjar möjligheterna, trots att tekniken finns på plats. Intresset är stort, men det går ändå trögt att införa »Istället för att tala om tillståndsbaserat underhåll bör vi prata om tillståndsbaserad produktion«, säger Åsa Rudström, SICS. de förändringar som krävs. Det handlar i hög grad om att öka förståelsen för vad underhåll är och vad det betyder för verksamheten. »Istället för att tala om tillståndsbaserat underhåll bör vi prata om tillståndsbaserad produktion, där underhållet är en del av ’asset management’ och en förutsättning för produktionen. Man måste hitta nya nyckeltal för att visa på nyttan och övertyga företagsledningen om att det är det här vi måste satsa på. I framtidens industriella underhåll samverkar tillståndsdata, teknisk expertis, flexibla organisationer och nya affärsmodeller för att nå ökad effektivitet, bättre resursutnyttjande och anpassning till kundernas behov. Vårt mål är att ta fram både modeller och teknik – en helhetslösning för att denna framtid ska bli verklighet«, slutar Åsa Rudström. 35
WE DATAANALYS ÄR EN KONSTFORM
WE SOCIALT ANSVAR ÄR LÖNSAMT I NEPAL
WE KRÖNIKA: DET GLOBALA TRYCKET ÖKAR!