WE 1
WE SCANIA SNACKAR INTE
WE VÄRLDENS STÖRSTA NEUTRONKÄLLA
WE HÅLLBARHET ETT KONKURRENSVAPEN
WE SKF MÖTER VÄRLDEN
WE FOKUS PÅ NOGGRANNHET
WE HÄR UTBILDAS MORGONDAGENS LEDARE
WE INDUSTRINS FRÄMSTA UTMANINGAR
WE VI SKA BLI GLOBALT LEDANDE
WE ÅTGÄRDSPROGRAM FÖR EN SMARTARE INDUSTRI
WE IoT OCH UNDERHÅLL
WE FRAMTIDENS SMARTA UNDERHÅLL
WE UNDERHÅLL MED NYTT INNEHÅLL
WE LITA PÅ LEVERANTÖRERNA
WE DATAANALYS ÄR EN KONSTFORM
UTBLICK | 2:2016 än ett decennium går ut på att o
mdirigera vatten från de mer vattenrika södra provinserna till de norra torrare delarna av landet. Det har hittills inte gett några större märkbara resultat. »Den kinesiska regeringen är väl medveten om de problem och utmaningar som landet står inför. Konkreta åtgärder med att stänga ner eller uppgradera fabriker och bygga nya industriparker med adekvat rening genomförs runt om i landet. Stora resurser allokeras också för att öka tillgången till vatten. Men det kommer att krävas betydande insatser och åtgärder under en lång tid för att komma till rätta med problemen och skapa en god vattenkvalitet i sjöar och vattendrag. Sverige har i detta sammanhang erfarenheter som kan vara relevanta för såväl myndigheter på nationell och lokal nivå som för företag,« skriver Tillväxtanalys i en rapport från 2015. Växthusgasutsläppen kan ha nått sin topp Den europeiska handelskammaren i Kina pekar i en positionsrapport om förnybar energi på att den kinesiska regeringen visserligen uppmuntrar lokala företag att bli mer innovativa på detta område, men generellt sett håller man inte högsta standard vad gäller effektivitet och kvalitet, vilket ofta europeiska företag gör. Högkvalitativa produkter garanterar ofta bättre hållbarhet och kapitalavkastning. »Den kinesiska regeringen behöver gå från ett kostnadsorienterat synsätt till ett mer effektivitetsorienterat synsätt. Nuvarande tendens att investera i projekt med de lägsta initiala kostnaderna påverkar den långsiktiga hållbarheten vad gäller förnybar energi i Kina«, säger europeiska handelskammaren i rapporten. De kinesiska ledarna är säkerligen medvetna om vad som måste göras för att främja en hållbar utveckling i landet. I mars i år kunde en studie från London School of Economics visa att Kinas utsläpp av växthusgaser kan ha nått sin topp redan 2014. Efter landets snabba utveckling, som inneburit en gigantisk satsning på tung, energiintensiv, industri går Kina nu in i en ny utvecklingsfas, som fokuserar på mer hållbara mål och där mindre vikt läggs på snabb tillväxt. Stor satsning på elbilar Mycket har redan hänt på olika områden, exempelvis elbilar. Målet är att med hjälp av subventioner ha fem miljoner fordon, som drivs med ny energi 2020. Enligt Kinas nya femårsplan ska flottan av elbilar och laddhybrider växa lika snabbt som tidigare tänkt. Antalet laddningsstationer ska byggas ut kraftigt. Det har hittills setts som det största hindret för försäljningen av elbilar. Redan i år ska tiotusen stationer installeras bara i Beijing. Men eftersom Kina fortfarande är så starkt beroende av sin kolenergi, så menar experter att kinesiska elbilar är smutsigare än dem som drivs med bensin. I en serie studier, som utländska och kinesiska forskare genomfört i Tsinghua-universitetets regi under flera år, pekas på att elbilar som laddas i Kina bidrar till mellan två och fem gånger så mycket smogbildande partiklar och utsläpp som fordon med bensinmotorer. »Det är en bra start med Kinas stora investeringar i förnybara energikällor. Men investeringar i infrastruktur, som till exempel storskaliga investeringar i sol- och vindkraft, har många gånger gått fel eftersom dessa inte har kunnat integreras i elnätet. Kina borde också lära sig från de stora investeringar landet gjort i solpaneler och vindkraft, vilka ledde till stor överkapacitet och även konkurser«, säger Christer Ljungwall. 41
WE SOCIALT ANSVAR ÄR LÖNSAMT I NEPAL
WE KRÖNIKA: DET GLOBALA TRYCKET ÖKAR!