WE 1
WE SCANIA SNACKAR INTE
WE VÄRLDENS STÖRSTA NEUTRONKÄLLA
WE HÅLLBARHET ETT KONKURRENSVAPEN
WE SKF MÖTER VÄRLDEN
WE FOKUS PÅ NOGGRANNHET
WE HÄR UTBILDAS MORGONDAGENS LEDARE
WE INDUSTRINS FRÄMSTA UTMANINGAR
WE VI SKA BLI GLOBALT LEDANDE
WE ÅTGÄRDSPROGRAM FÖR EN SMARTARE INDUSTRI
WE IoT OCH UNDERHÅLL
WE FRAMTIDENS SMARTA UNDERHÅLL
WE UNDERHÅLL MED NYTT INNEHÅLL
WE LITA PÅ LEVERANTÖRERNA
WE DATAANALYS ÄR EN KONSTFORM
WE SOCIALT ANSVAR ÄR LÖNSAMT I NEPAL
WE KRÖNIKA: DET GLOBALA TRYCKET ÖKAR! KRÖNIKA | 2:
2016 DET GLOBALA TRYCKET ÖKAR! 2016 är ett år då det händer oerhört mycket inom hållbarhetsområdet och det innebär stora möjligheter för alla som vill jobba konkret. FN har fattat beslut om 17 globala hållbarhetsmål som ska vara uppfyllda till år 2030. Här finns det stora möjligheter för alla företag att göra skillnad och arbeta konkret. Det är högst relevant för företagen att jobba med dessa mål, inte minst mål nummer nio som är »Hållbar industri, innovation och infrastruktur« och mål nummer tolv som är »Hållbar produktion och konsumtion«. Här finns stora möjligheter att bidra till riktiga och viktiga resultat. EU och Sverige har infört krav på obligatorisk hållbarhetsredovisning och det kommer att ändra marknaden från att ha dominerats av de som velat berätta frivilligt till att alla som berörs måste kommunicera hållbarhet. Nyansera definitionen av hållbarhet Jag får ofta frågan: Vem är mest hållbar? För att svara på den frågan måste man börja med att definiera hållbar. Det är sällan jag hinner göra den definitionen. Oftast har den som frågar redan gjort det och väldigt ofta är det miljö- och klimataspekter som efterfrågas för att företaget eller produkten ska räknas som hållbar. Att välja en produkt som inte är ekologisk, men väl producerad i närheten och med en uppförandekod, har inte lika stort eller självklart värde för de som vill ha det mest hållbara. Ofta hamnar fortfarande de två andra dimensionerna, som också ingår i hållbarhet, social och ekonomisk, i skymundan. De är inte mindre viktiga men de lyfts inte lika ofta fram i samtalen inom miljösfären, trots att dessa dimensioner hänger tätt ihop med arbetet för att få planeten i balans. Bli en vinnare - skryt om ert hållbarhetsarbete! Nyckeln är kommunikation och mod att våga berätta om fler aspekter av hållbarhetsarbetet. Att just miljö- och klimat slagit igenom beror inte minst på att vi har kommit långt med miljö och klimatmärkningar. Men om vi enkelt ska kunna utläsa om företaget betalar skatt, motverkar utnyttjande av barn, jobbar för en mångfald i arbetslivet eller skänker pengar till civilsamhället, så räcker det oftast inte med att läsa företagens hållbarhetsrapporter eller hemsidor. Genom att bryta ner hållbarhetsarbetet till konkreta mätbara och begripliga siffror och metoder ger företagen oss nycklar till att förstå och se en mycket större helhet. Det är viktigt att företag visar att just de arbetar med de stora målen varje dag. Det är självklart viktigt med stora beslut, som att ställa om hela företaget till att producera förnybar energi, men vi ska inte glömma bort att även de återkommande besluten, som kan verka små i stunden, har en avgörande roll. En energibesparing på ett par procent varje gång i nya projekt sparar in hela kolkraftverk. Medarbetarna och kunderna är avgörande Vi är tillräckligt många som fattar att det är lönsamt och gör livet bättre att jobba hållbart, det som händer nu är att flera vill och kräver att vi berättar om det. Vi vill kunna se det på våra arbetsplatser, så vi kan vara stolta över att jobba där eller att vara kunder. Jag tror på att belöna de som gör rätt Jessica Cederberg Wodmar, Hållbarhetscoach och kommunikationsexpert, hon leder Veckans Affärers Hållbarhetspodd och är 2016 utnämnd till en av "Näringslivets 150 superkommunikatörer" och "101 Hållbarhetsmäktigast i Sverige" Med över 25 års erfarenhet från statlig, kommunal, privat och frivillig sektor nationellt och internationellt är hon en flitigt anlitad talare och moderator. Författare till böckerna "Hyfsat Hållbar" 2014 och "Klimatkoden" 2009. Jessica har tilldelats utmärkelsen »Årets Inspiratör 2010" av tidningen Leva! för att få dem att vilja göra ännu lite till. Så fungerar det inom de flesta andra områden, men ofta inte inom hållbarhetsområdet. Här förväntas företagen vara klara innan de går ut och berättar om sitt hållbarhetsarbete. Annars anklagas de för grönmålning. Det leder enligt min uppfattning ofta till feghet och missade chanser. Det är dags att vi är öppna med att det inte finns något som är helt hållbart. Det är en omöjlighet. Det finns alltid saker kvar, som man måste jobba på för att bli mer hållbar. Men det finns massor som är hyfsat hållbart. Fler behöver våga skryta om hållbarhetsarbetet för att ge andra företag, medarbetare, beslutfattare och konsumenter en chans att välja att aktivt stödja de som gör hållbara insatser med flera nyanser. 47