WE 1
HÅLLBAR HÅLLBARHET | 2:2016 kräver strategier, ar
betssätt, metoder och principer«, säger Anders Källström. Hållbarhet har blivit ett konkurrensmedel Hållbarhet ses allt oftare som ett konkurrensmedel och allt mer sällan som en restriktion. »Några företag verkar till och med närma sig ett synsätt, där de betraktar hållbarhet som sin egentliga affärsidé och produkt. Den traditionella produkten blir då snarare en bärare av hållbarheten till kunderna. Genom att utrycka sig officiellt sätter företagen också ökad press på sig själva.« Svenska företag ligger här långt framme. »De har generellt i hög grad tagit till sig hållbarhetsbegreppet och de är duktiga på att bryta ner begreppet i beståndsdelar, som är relevanta och hanterbara för företaget och branschen. I synnerhet större företag har avancerade hållbarhetsredovisningar och befattningar högt placerade i sina organisationer med ett tydligt ansvar för det övergripande hållbarhetsarbetet«, säger Anders Källström. "Vill vi ha en lång cirkulär ekonomi, måste vi använda oss av nya organisations- och ekonomimodeller med betydligt längre perspektiv än de som idag är gällande." säger Anders Källström, ordförande Sustaniable Circle. Utvecklingen går vidare Svenska företag medverkar i internationella nätverk med syfte att både ge och få idéer om hållbarhet, de sponsrar och bedriver egna hållbarhetsinriktade projekt ute i samhället, de deltar i certifieringsarbete för att leva upp till högt ställda krav och visa detta för omvärlden, de utbildar sin personal inom hållbarhet och de ansluter också till internationella organisationers programförklaringar på hållbarhetsområdet. Anders Källström avslutar: »Men utvecklingen måste gå vidare. Vi får aldrig slå oss till ro. Kampen för fortsatt lönsamhet och långsiktig överlevnad på en marknad med hård konkurrens gör dagens spetsområden till morgondagens självklarheter. Sådant som framgångsrikt profilerar ett företag vid en tidpunkt, reduceras snabbt till självklarheter när alla andra företag lär och tar efter. Företag, som även i framtiden vill hävda sig i kampen om marknadens alla intressenter, måste identifiera nya eftersatta områden och utveckla en excellens även här. Det gäller även på hållbarhetsområdet.« »Allt vi gör idag måste hålla över tid« ANDERS KÄLLSTRÖM ORDFÖRANDE SUSTAINABILITY CIRCLE 7
WE SCANIA SNACKAR INTE
WE VÄRLDENS STÖRSTA NEUTRONKÄLLA
WE HÅLLBARHET ETT KONKURRENSVAPEN
WE SKF MÖTER VÄRLDEN
WE FOKUS PÅ NOGGRANNHET
WE HÄR UTBILDAS MORGONDAGENS LEDARE
WE INDUSTRINS FRÄMSTA UTMANINGAR
WE VI SKA BLI GLOBALT LEDANDE
WE ÅTGÄRDSPROGRAM FÖR EN SMARTARE INDUSTRI
WE IoT OCH UNDERHÅLL
WE FRAMTIDENS SMARTA UNDERHÅLL
WE UNDERHÅLL MED NYTT INNEHÅLL
WE LITA PÅ LEVERANTÖRERNA
WE DATAANALYS ÄR EN KONSTFORM
WE SOCIALT ANSVAR ÄR LÖNSAMT I NEPAL
WE KRÖNIKA: DET GLOBALA TRYCKET ÖKAR!