Advokaten 1
Skadeförebyggande tips om ansvarsskador Advokatbr
anschen kännetecknas generellt av leveranser av god kvalitet. Men även i en ansvarsfull bransch kan skador uppkomma kopplat till exempelvis oaktsam rådgivning. Hur kan skador förebyggas eller begränsas? Och vad bör ni göra om ni mottar ett skadeståndskrav? Länsförsäkringar listar här de viktigaste punkterna ur ett försäkringsperspektiv. Dokumentera uppdraget och dess omfattning, inklusive ändringar, avrådan eller begränsningar av uppdraget. Se till att er klient tar del av era allmänna villkor. Kontakta oss direkt när ni tar emot ett skadeståndskrav, eller om ni får kännedom om omständigheter som ger skälig anledning att befara kommande krav. Medge inte skadeståndsansvar. Vi utreder om skadeståndsskyldighet föreligger, förhandlar med den som kräver skadestånd, för er talan vid rättegång och skiljeförfarande och betalar det skadestånd som ni kan vara skyldiga att utge enligt gällande rätt. Det är viktigt att ni inte medgett skadeståndsansvar i någon del, då det både kan försvåra utredningen och påverka försäkringsskyddet. Frågor om försäkringen eller teckna ett högre försäkringsbelopp? Kontakta Advokatservice på 08-546 359 60 eller advokatservice@willis.com Sveriges advokatsamfunds ansvarsförsäkringar förmedlas av försäkringsförmedlaren Willis Towers Watson Sweden AB. Försäkringsgivare är Länsförsäkringar AB (publ). Marknadsföringsmaterial. Copyright Willis Towers Watson 2022. Har ni mottagit ett krav? Kontakta Länsförsäkringar på skadoransvar.sak@lansforsakringar.se