Advokaten 1
Upplevelsen av mediernas stora intresse får stöd
i statistiska data. Enligt Mediemätaren, SR:s Ekots och Kantar Sifos återkommande undersökning av medierapporteringen i Sverige, ligger lag och ordning stabilt bland de tre mest behandlade ämnena i medierna på senare år. Även i nyare medier, som poddar, sociala medier och Youtube, är brottsligheten het, även om svängningarna är större inom dessa medier än i tidningar, radio och tv. Försvarsadvokaten Johan Eriksson blev rikskändis när han försvarade den terroranklagade (och senare dömde) Rakhmat Akilov 2018. Medieintresset då överträffade allt Johan Eriksson upplevt tidigare. – Det var fullständigt galet! Sedan blev det bättre när jag fick möjligheten att använda mig av presskonferenser i samband med rättegångarna. Det var en lärdom jag fick av det målet, konstaterar Johan Eriksson. VIKTIGT ATT HA EN STRATEGI Rakhmat Akilov var inte Johan Erikssons första klient som väckte mediernas intresse. Johan Eriksson har haft många journalistkontakter, och han har reflekterat över medielandskapets förändring. – Det går snabbare nu än tidigare, och mängden av medier är större, säger Johan Eriksson. I de snabba förändringarna har också kvaliteten på journalistiken i viss mån förändrats. – När jag började arbeta som advokat så var det rättsmentarer. En genomsnittlig dag under 2010 använde drygt en dryg tredjedel av befolkningen, 35 procent, sociala nätverkstjänster. 2019 var motsvarande siffra 79 procent. Även själva mediebranschen har förändrats. Varje nyhetsmedium förväntas idag kommunicera via många olika kanaler, som text, film, ADVOKATEN NR 3 • 2022 reportrar eller krimreportrar från de stora tidningarna eller tv som hörde av sig. De hade en ganska bra koll själva på de här ämnena. Så ser det inte ut i dag. Nu kan det vara någon som är utskickad från TV4 lokalt, utrustad med kamera och ett block, som innan har gjort ett jobb om nåt bygglov eller nåt. Det gör att kvaliteten ibland på frågeställningarna blir lite därefter, fastslår Johan Eriksson. Oavsett journalistens kunskaper är Johan Eriksson mån om att alltid försöka svara när det kommer frågor från medierna. – Det ser otroligt dåligt ut när det står att man har sökt advokaten utan framgång. Även om jag nästan inte vill säga någonting så försöker jag alltid ringa tillbaka för att säga att vi inte i nuläget kan säga någonting, berättar Johan Eriksson. Som försvarare i dagens mediala klimat är det viktigt att ha en mediestrategi, anser Johan Eriksson. Och att hålla sig undan eller säga ”inga kommentarer” är ingen bra strategi. – Om jag biträder en känd person i dag och bestämmer mig för att inte säga någonting till medierna är risken att målet nästan är slut innan det har börjat. Klienten är i samhällets ögon fullständigt skyldig, även om han blir frikänd i rättegången, säger Johan Eriksson, och ger ett exempel från sin verksamhet. – Jag minns särskilt två tillfällen, då jag biträdde politiker. I mediebruset var de redan dömda innan rätVid häktningsförhandlingarna i Stockholms tingsrätt den 11 april 2017 flockades journalisterna runt Rakhmat Akilovs försvarare Johan Eriksson. podd och i sociala medier. Dagstidningarna har gått från att vara just tryckta och möjligen digitala tidningar, till att bli mediehus. Samtidigt som de traditionella medierna fått allt fler kanaler att fylla med innehåll har antalet journalister som ska stå för innehållet minskat i landet. Enligt forskningsgruppen Nordicom som studerar medierna i Sverige minskade antalet anställda journalister vid svenska dagstidningar med 25 procent från 2004 till 2014. Även den lokala bevakningen försvagades under samma period: antalet lokalredaktioner minskade med 47 procent mellan 2004 och 2016. » 27 27 FOTO: TT