I hjärtat av Skargården 1
Norrtäljes fyrar sätter Sveriges fyrar är fascine
rande byggnadsverk och har alla spännande historier att berätta. I Roslagens skärgård finns flera av de mest kända fyrtornen och de är väl värda ett besök, även om en del av dem är minst sagt svårnådda. TEXT AV JESPER ALMÉN FOTO: FYR.SE LJUSBRINGAREN Den svenske uppfinnaren och Nobelpristagaren Gustaf Dalén moderniserade tekniken i fyrar världen över. Följ med på en lusttur till Söderarms fyrplats. Lördagen den 30 juli stävar ångfartyget Blidösund mot denna skärgårds sista utpost vid Ålands hav. Resan utgår från Norrtälje, Håknäs och Gräddö. SÖDERARM Söderarms fyr ligger på ön Torskär, längst ut i vad som kallas Söderarms skärgård, på randen av Ålands hav. Karga klippor och hällar utgör skärgårdsnaturen här i det yttersta havsbandet som på många sätt är unik. Tyst är det aldrig, vinden viner då det inte finns något att stoppa den. Fågellivet är rikligt under sommarhalvåret. Här häckar bland annat silvertärna, strandskata, rödbena, fiskmås och ejder och året om kan man skåda den majestätiska havsörnen. Söderarm omnämns för första gången år 1645 på ett gammalt sjökort med benämningen ”södra armen av udden”. Då fanns en vårdkase på ön. När rysshärjningarna drog i gång i Roslagen år 1719 var utkiken på Torskär den förste att upptäcka fiendesoldaterna och slå larm. I mitten på 1700talet byggdes en fyrbåk på ön och kort därefter började det planeras för en ordentlig fyr. Den stod till slut färdig 1839 och bestod då av ett 21 meter högt stentorn med en lanternin med spegelapparat och rovoljelampa. De följande åren byggdes även flera bostadshus på ön och såväl lotspassnings- som väder och livräddningsstationer inrättades. I slutet av 1800-talet bodde ett tiotal familjer på ön permanent. På 1930-talet flyttade kustartilleriet ut på ön och militärer låg i beredskap här under krigsåren 1939-1945. På 1980-talet automatiserades fyrverksamheten. Sedan år 2000 drivs konferensverksamhet på ön. Det finns en gästbrygga på ön så det går att besöka den med egen båt. 4 SVENSKA HÖGARNA Ögruppen Svenska Högarna är en av skärgårdens ostligaste utposter och anses vara Sveriges mest isolerade bebodda ö. På den största ön Storön ligger den fyrplats som går under samma namn som ögruppen. Svenska Högarna omnämns i skrift första gången redan 1488. Då fanns ett litet kapell med tillhörande kyrkogård på ön. På 1700-talet byggdes en lotsstation och den första fyren i form av en fyrbåk byggdes 1855. Den ersattes senare med en fyr konstruerad av Gustav Heidenstam, den enda i sitt slag i Stockholms skärgård. Fyren automatiserades på 1960talet. Svenska Högarna är naturreservat som även omfattar Sveriges största marina reservat på hela 61 000 hektar. SMHI har en väderstation på ön. På Svenska Högarna har ofta uppmätts flest antal soltimmar i hela landet, bland annat 2018,2019 och 2020. Gustaf Dalén föddes 1869. Redan i unga år uppfann han maskiner som underlättade vardagen, bland annat en väckarklocka som både tände en lampa och kokade kaffe på samma gång. 1904 började han arbeta med fyrtekniska uppfinningar för gasföretaget AGA. Genom att uppfinna klippljusapparaten såg han till att fyrarna gav ifrån sig blinkningar, vilket sparade gas. Därefter utvecklade han AGAmassan som gjorde den explosiva acetylengasen mer transportsäker. Solventilen gjorde så att fyrarna automatiskt tändes kvällstid och Dalénblandaren ökade ljusstyrkan på fyrarna. Med dessa fyra uppfinningar revolutionerade han fyrteknik och sjösäkerhet i hela världen. 1912 erhöll han Nobelpriset i fysik. SVARTKLUBBEN Den lilla holmen Svartklubben ligger öster om Singö i den norra delen av skärgården. Den karaktäristiska svart-vita fyrbyggnaden består av ett tjockt stentorn som byggdes i början av 1800-talet för att eldas med stenkol, därav dess knubbighet. När den stod klar var den Sveriges första täckta stenkolsfyr men med åren byggdes den om för att inkorporera modernare teknik, först rovoljelampor och därefter användes fotogen som bränsle för fyrljuset. I slutet på 1800-talet fanns en vaktstuga, en lotsstation, sju bostadshus och en skola på ön. 1961 automatiserades och avbemannades fyren som då blev eldriven. Fyren ägs idag av Sjöfartsverket men de gamla husen är alla i privat ägo Foto: Ulf Schloss Foto: Ronny Belin Foto: AL Gustavsson