Nollelva 1
nyttPÅFILM FILMBOXEN Chernobyl 2 disc Denna gripa
nde miniserie i fem delar med Jared Harris och Emily Watson i rollerna, skildrar den fruktansvärda historien om en av de värsta katastrofer som någonsin orsakats av människan: den kraftiga explosion som inträffade 1986 vid Tjernobyls kärnkraftverk i Sovjetunionen, räddningsarbetet efteråt och det politiska efterspelet som följde. Johan Renck regisserar och i några av rollerna ser vi svenskarna Stellan Skarsgård, Fares Fares och David Dencik. (TP) FILM The secrets we keep V.03 The New Mutants V.03 Två av våra Hollywoodsvenskar har de bärande rollerna i detta småskaliga men ändå klart sevärda drama. Noomi Rapace spelar Maja, en romsk kvinna som efter andra världskriget gift sig och flyttat till USA där hon lever ett normalt familjeliv. Åtminstone tills hon en dag får se en man (Joel Kinnaman) som påminner om den nazist som femton år tidigare plågade henne och dödade hennes syster. Nu bor han tydligen i hennes lilla småstad och alla hemska minnen börjar komma tillbaka. Så Maja bestämmer sig för att kidnappa honom för att få honom att erkänna sina gärningar. Själv hävdar tysken att han är schweizare och att Maja måste förväxlat honom med någon annan. Majas man vet inte riktigt vad han ska tro och det gör inte vi i publiken heller. Situationen börjar till slut bli ohållbar. Mannen hålls bunden nere i källaren och dagarna går. Han anmäls försvunnen, polisen letar och Majas son börjar märka att allt inte står rätt till. Det är här filmen börjar tappa lite av sin trovärdighet, man börjar som publik undra lite över tidsaspekten och en massa praktiska detaljer. Filmen har dock ett intressant upplägg och några laddade scener där det bränner till. Som helhet är det en bagatell, men den lyckas hålla spänningen uppe och sitt grepp över tittaren ända fram till slutet. (TP) Man ska lita på magkänslan. Denna gång sa den: se inte “The New Mutants”, den kommer att vara jättedålig. Men det är ju en Marvelfilm, det måste ju vara någon form av kvalitetsstämpel? Nej, sa magen. Inte denna gång. Okej att alla X-men-filmer varit mer eller mindre dåliga, men detta är ju den sista så man vill ju se hur det slutar. Gör det inte, svarade magen. Men det är ju en spinoff med fem nya, unga mutanter. Det verkar lite coolt. Jag varnar dig, sa magen. Jag borde lyssnat. “The New Mutants” är usel i varje detalj. Det är en lågbudgetrulle som är ful, tråkig och fullkomligt ointressant. Fem unga mutanter är inlåsta på ett slags sjukhus där de ska lära känna sina superkrafter. Första timmen händer ingenting. Noll, nada, intet. Sen blir det plötsligt en skräckfilm. Fast såklart inte det minsta skrämmande. Inga kända namn och inga spännande nya skådisar. Ett manus och en dialog som suger. Dåligt gjorda effekter. Jag letar efter något bra, vadsomhelst, i ett försök att vara rättvis men det är kört. Möjligtvis är de ansiktslösa männen lite småotäcka. I övrigt är detta ett bottennapp från start till mål. Troligtvis årets sämsta film. (TP) TIPSET Downhill (2020) Ni minns väl Ruben Östlunds succéfilm “Turist” från 2014. Den fick strålande recensioner och vann fina priser. Filmen handlade om en familj som åker till Alperna för att åka skidor. När de sitter på en uteservering kommer en lavin emot dem och pappan flyr och lämnar familjen. Allt går bra men pappans fega beteende avslöjar honom och efter det blir det kris i äktenskapet och en kamp följer för att återerövra sin status som familjefar. Nu har det kommit en amerikansk remake med Will Ferrell och Julia Louis-Dreyfus i huvudrollerna. Filmen har en något annorlunda ton än originalfilmen, men vill man se hur Hollywood tar sig an en svensk mästerfilmare så kan man kolla in “Downhill”. (TP) Christmas on the Square V.47 Hillbilly Elegy V.46 Får man inte nog av alla generiska Hallmark-julfilmer som visas på Sjuan och Åttan varenda dag i december så finns det ett gäng på strömningstjänsterna också. Bland annat denna musikalfilm där Dolly Parton både skrivit musiken och syns i rollen som ängel. slyckad önsson nerna i ortsätta honom et hela tror. Nu för att historia. Stiernade för nssonatt bli vågad al uppDet börjar närma sig jul och då börjar en rik och känslokall affärskvinna att köpa upp en hel liten amerikansk småstad för att hon vill bygga en gigantisk butiksgalleria där. Hur kunde hon bli så ondskefull och hårdhjärtad, funderar de invånare som kände henne när hon var ung och en mycket varmare person. Tja, hon har lite grejer i bagaget visar det sig. Men julen är en högtid som får oss mjuka, och särskilt varm i hjärtat blir man i amerikanska småstäder, vet alla som någonsin sett en amerikansk julfilm. Så kanske kan den onda Regina (spelad av Christine Baranski, som många säkert känner igen från “Mamma Mia”) tina upp en smula lagom till julafton? Filmen måste ses som en slags saga, annars blir den ännu töntigare än vad den redan är. Den är dessutom inspelad i studio, vilket gör att den får ett plastigt utseende. Låtar och dansnummer är lättglömda, och det gäller även skådespelarinsatser, handling och det mesta annat också. Det finns många bra julfilmer därute, väl en av dem istället. (TP) NOLLELVA 49 Det har kommit ganska många filmer de senaste åren som skildrat den amerikanska underklassen, så kallade hillbillies och white trash. Det är förmodligen en spegling av läget i landet där medelklassen håller på att försvinna och samhällets skyddsnät håller på att spricka från kant till kant. “Hillbilly Elegy” är en rätt sorglig historia om det sociala arvet och hur svårt det är att bryta med det. Vi får följa en familj i Ohio som precis som många andra amerikanska familjer borde tillhöra en hyfsat välmående medelklass men där droger, fattigdom och ett brutet samhällskontrakt tagit död på den amerikanska drömmen. Sonen i familjen har dock brutit sig loss, utbildat sig på Yale och håller på att landa ett drömjobb: Men då kommer ett samtal som gör att han måste åka hem och ordna med saker, vilket kan stjälpa hela hans karriär. Filmen bygger på verkliga händelser. Ron Howard som tidigare gjort storfilmer som “Apollo 13” får här regissera ett mer nedtonat och verklighetsnära drama, och i de porträttlika rollerna ser vi bland annat Glenn Close och Amy Adams. (TP) KLASSIKERN Lust och fägring stor (1995) Bo Widerbergs var en av våra stora filmregissörer med filmer som ”Elvira Madigan”, ”Mannen från Mallorca” och ”Kvarteret Korpen” på meritlistan. ”Lust och fägring stor” blev hans sista långfilm och var ett storslaget drama som tilldelades tre Guldbaggar och blev Sveriges Oscarsbidrag. Andra världskriget pågår och den 37-åriga skollärarinnan Viola (Marika Lagercrantz) inleder ett förhållande med sin 15-åriga elev Stig (Johan Widerberg). Tomas von Brömsen spelar den alkoholiserade maken som kanske anar det förbjudna förhållandet men som hellre söker sig till flaskan. Stigs bror är med på ubåten Ulven och krigets skugga vilar över berättelsen. Den passionerade och hemliga relationen visar sig dock vara svårare att hantera än vad båda parter räknat med. Bra manus, regi och skådespel gör detta till en härlig och stark filmupplevelse. (TP)