Byggnadsarbetaren Ledare
Byggnadsarbetaren Din lön
Byggnadsarbetaren Verktygslådan
Byggnadsarbetaren Byggnytt
Byggnadsarbetaren Kina tar mark i Sverige
Byggnadsarbetaren Årets byggmiss 2020
Byggnadsarbetaren Byggdjuret
Byggnadsarbetaren Gästkrönika
Byggnadsarbetaren Från stad till stad: Nyköping
Byggnadsarbetaren Ögonblicket
Byggnadsarbetaren Besserwissern
Byggnadsarbetaren Jobba innanför murarna
REPORTAGE nalvårdens fastighetsenhet. Övriga nya
fängelseplatser handlar om tillbyggnader på landets befintliga anstalter. Då det kommer ta lång tid att bygga upp antalet ordinarie platser som matchar efterfrågan pågår i dag även ett arbete med att sätta upp tillfälliga moduler inne på anstaltsgårdarna för att täcka behovet kortsiktigt. Det gäller främst öppna anstalter, men det pågår även en utredning om att bygga tillfälliga boenden på fängelser med högre säkerhetsklass. Samtidigt ska flera av landets häkten byggas ut, med cirka 270 nya platser fram till 2025. D en vanligaste metoden vid en utbyggnad på anstalt är att man gör en tillfällig öppning i muren och bygger ett nytt skalskydd längre in så att själva byggarbetsplatsen helt och hållet hamnar utanför anstaltsområdet. »VI GÅR IGENOM BÅGEN OCH DÅ KOLLAR DE SÅ ATT VI INTE HAR NÅGRA METALLFÖREMÅL PÅ OSS« — Snickaren på Skanska om hur han kommer in på bygget – Då har byggnadsarbetarna ingen kontakt med själva anstalten, utan det blir som ett vanligt byggområde. Det tar alldeles för lång tid och kostar för mycket om alla transporter ska kontrolleras och köras in genom grindar, säger Christoffer Sunesson. Men på bygget i Hall ser det alltså 4 000 Så många personer sitter i genomsnitt i fängelse varje dag runt om i landet. annorlunda ut då Skanska bygger på det befintliga anstaltsområdet. Det innebär att alla byggnadsarbetare och materialleveranser måste kontrolleras. Och bygget på Hall är stort, något den stora byggkranen på området skvallrar om. Det är mängder av transporter som ska in och det krävs en hel del folk. Skanska har just nu cirka tio yrkesarbetare på plats. Sedan finns det även några underleverantörer. Huvuduppdraget är att sätta upp en helt ny byggnad med plats för 120 interner och ytor för studier och drift. Totalt handlar det om lokalytor på 7 500 kvadratmeter. Det ska även anläggas nya rastgårdar. S D nickaren på Skanska berättar att de inte har så mycket att göra med själva transporterna av byggmaterial in på arbetsplatsen utan det är vakter som sköter kontrollen vid grindarna. – Det vi måste göra är att föranmäla att en transport är på gång. Då ska vi uppge bland annat regeringsnummer. Chaufförerna, som måste ha gått igenom en säkerhetskontroll, krävs på en redovisning av vad de har för ärende och vad de har på flaket i samband med inpassering. et är det statligt ägda fastighetsbolaget Specialfastigheter som bygger och äger de flesta fängelserna runt om i landet. De hyr i sin tur ut byggnaderna till Kriminalvården. Specialfastigheter har inga anställda byggnadsarbetare utan lägger ut själva byggandet på entreprenörer. För att ett företag ska vara aktuellt för ett fängelseprojekt granskas de först av Specialfastigheter. – Samtliga av våra avtalsleverantörer genomgår ekonomisk kontroll regelbundet. Utöver det görs kontroller avseende företagens juridiska status och en översyn av ledande personer i företagen. Vi kontrollerar också alla underleverantörer som kommer in på arbetsplatsen, säger Hanna Janson som är kommunikationschef på Specialfastigheter. Och innan en byggentreprenör påbörHanna Janson, kommunikationschef på Specialfastigheter. Hall utanför Södertälje. jar ett projekt på en anstalt måste de även ansöka om tillstånd för de arbetsledare och yrkesarbetare som ska utföra jobbet. Det genomförs en behörighetskontroll mot bland annat 44 BYGGNADSARBETAREN #3, 2021 FOTO: KRIMINALVÅRDEN
Byggnadsarbetaren Tävling
Byggnadsarbetaren Efter jobbet
Byggnadsarbetaren Medlem i Byggnads