GLAS 1
” TIDIGARE VAR MUSEET GANSKA ANONYMT, NU HAR DET
FÖRVANDLATS TILL EN DESTINATION SOM FÅR TA PLATS I STADEN OCH GE GLÄDJE ÅT HALMSTADSBOR OCH ANDRA BESÖKARE, säger Jessica Kusnadi, arkitekt på White i Halmstad. har vi konstnärliga gestaltningar lite överallt, på toaletterna, möblerna och på fasaden. > Ombyggnaden länkar ihop det nya och gamla på ett snillrikt sätt och som besökare glider man nästan omärkligt in från det ljusa, transparenta glaset till rummen som är anpassade för dyrbar konst. Här inne krävs rätt klimat och luftfuktighet för att inte skada de ömtåliga, ibland inlånade, verken. — Det var den stora utmaningen. Att göra museet mer tillgängligt, samtidigt som vi var tvungna att förhålla oss till klimatoch säkerhetskraven. Nu har vi öppnat upp och synliggjort de offentliga delarna, medan utställningssalarna är slutna, säger Jessica Kusnadi, arkitekt på White i Halmstad. Från anonymt till välkomnande Hon har promenadväg från hemmet till museet och har personligen kunnat följa ombyggnaden steg för steg. Nu kan hon nöjt konstatera att visionerna som formades redan 2017 när White vann arkitekttävlingen har blivit verklighet. Den helt nya entrén har fått en solig trädgård som sträcker sig mot promenadstråket vid Nissans vatten. 38 GLAS 2.2020 / hallands konstmuseum / Och även den som – mot all förmodan – skulle hata konst kan inte gå förbi utan att lägga märke till den upplysta byggnaden. — Museet var ju väldigt anonymt, många visste inte ens om att det fanns. Nu har det blivit en utflyktsdestination, menar Jessica Kusnadi. Den stora ombyggnationen som har finansierats av regionen, kommunen och stiftelsen Hallands Länsmuseer har tagit lång tid. När museet öppnades i slutet av oktober förra året hade det varit stängt för besökare under tre år. Under den tiden har museets ansvariga stött och blött frågan om hur museibesökare funkar. Vad vill de ha ut av ett konstmuseum i Halmstad? — Vi ville skapa en plats där även ovana besökare kände sig välkomna. Därför var också kaféet en viktig del, säger enhetschef Anneli Adamsson. Utkavlade randiga glas Glaset var betydelsefullt för att få till såväl ett estetiskt som välkomnande uttryck. Därför har också flera olika glasentreprenörer bidragit med sina specifika kunskaper. Mats Lindström som driver företaget Husöga i Mölndal var, till exempel, den som tog sig an arbetet med att renovera de gamla fönstren i den ursprungliga, kulturmärkta, byggnaden. Han berättar att han är lyrisk över kvaliteten i de nästan hundra år gamla glasrutorna. — De är fantastiska och krävde bara någon enstaka lagning. Eftersom de är gjorda i valsat glas som kavlats ut ungefär som en pepparkaksdeg är de lite randiga. Det ger dem ett liv i ytan som inte finns i moderna glas, säger han. >