Aktuella Byggen 1
SOLSKYDD Solskyddsbranschen – en bransch i utveck
ling En exteriör från Soltofta äldreboende i Malmö. Installation av Skånsk Fönstermiljö AB. Bild: Skånsk Fönstermiljö AB Text: Svenska Solskyddsförbundet Det som för många företag i solskyddsbranschen startade med en persiennmaskin i källaren, har utvecklats med en rasande fart till verksamheter som idag står mitt i byggsveriges hållbarhetsarbete. . Idag handlar solskyddsbranschen om energikrav, klimatanpassning, hälsa, hållbart byggande, dagsljuskrav, krav på termisk komfort, svenskarnas enorma behov uteliv och utemiljö och förstås om design och estetik. Det är i hög grad dessa krav och strömningar som driver solskyddsbranschen framåt, och som gör att branschen idag är framgångsrik. Solskyddsbranschen i Sverige idag består av en mängd detaljister, återförsäljare, butiker och montageföretag. Men det finns också en livaktig tillverkande industri som producerar solskydd, komponenter och väv inom landet. Till det kommer företag som importerar solskydd i stor skala och ett antal grossistföretag och tillverkare som förser hela den nordiska marknaden med både textila produkter och hårdvara. En bransch med flera hundra företag Exakt hur många företag och hur stor omsättning det rör sig om, är lite knepigt att säga, eftersom en del av branschens försäljning sker via de stora byggvaru- och möbelföretagen. Men uppskattningsvis är det mellan 500 och 700 företag som har sin utkomst i branschen, med en gemensam omsättning på åtminstone 5 miljarder (exl, byggvaruhandel, möbelhandel mm). Vad gäller antalet anställda är det följaktligen också svåruppskattat, men det rör sig om flera tusen anställda, med många säsongsanställda i tillägg. Pertti Pesonen har varit länge branschen. Sedan ett år är han VD för företaget BAT Scandinavia, som levererar solskyddskomponenter till hela den nordiska marknaden. Han vill gärna lyfta fram sin bransch som både större och mer proffsig än vad många tror. – Jag hamnade i solskyddsbranschen för 22 år Pertti Pesonen VD BAT Scandinavia 36 AKTUELLA BYGGEN NR2 • 2020 sedan, av en ren slump. Och trots att jag varit med länge träffar jag dagligen branschkollegor med mer erfarenhet, för det är många som föds in i branschen, berättar Pertti. – Därför är vi ju många som verkligen är specialister på vårt område. Och eftersom vi säljer en ”trevlig” produkt, både gällande utseende, livslängd och med funktioner som löser problem, blir många också kvar i branschen. Han menar samtidigt att branschens utveckling har varit enorm. – För det första är vår bransch till största delen oerhört professionell nu, och så var inte alltid fallet förr. Sen har antalet lösningar blivit fler och kvalitén på produkterna är också bättre. Dessutom har vi haft ett antal aktörer, som t.ex. Solskyddsförbundet, som har drivit på kunnandet och utvecklat program så att kunderna kan få relativt säkra besked om solskyddets prestanda, redan innan det är på plats. Framtid med nya produkter och lösningar Vi ber Pertti att fundera över branschens framtid och han säger, att när det gäller konsumentsidan så är solskydd en väletablerad produkt sedan 60-talet och han är säker på att mängden nya produkter och lösningar kommer att hålla marknaden stabil. – När det gäller den offentliga sidan är utmaningarna större. Det gäller att beställare tidigt uppmärksammar behovet av solskydd i ny- och ombyggnad och är beredda att satsa på bra lösningar trots kostnadspressen. Han menar också att byggsverige skulle tjäna på att ta tillvara det solskyddsbranschen har att erbjuda. – Men då måste man involvera både specifika kunniga konsulter och företrädare för solskyddsbranschen mycket tidigare i projekten, säger Pertti Pesonen och avslutar: – Det är alla aspekter sammantaget som ger en bra lösning; Arkitektens vision, val av glas och solskydd måste vägas mot vilken maxtemperatur som bör tilllåtas, bländningsrisker och behovet av dagsljus. n